توسعه باغات در اراضی شیبدار

در سال گذشته 68 هکتار از اراضی شیبدار شهرستان به باغ مثمر تبدیل شده است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان با اعلام این خبر افزود در راستای حمایت از بخش کشاورزی،  استفاده بهینه از اراضی شیبدار و ارتقاء درآمد بهره برداران پروژه های توسعه باغ در 68 هکتار از اراضی شیبدار شهرستان به اتمام رسیده است. در این باغات درختان مثمری مثل بادام، گل محمدی، پسته و زیتون کشت شده است.

وی در ادامه افزود در همین راستا پروژه 886 هکتار دیگر از اراضی شیبدار جهت تبدیل به باغات مثمر در سه منطقه اسفیان و تل زری، رودشیر و تیزاب در دست اقدام است.

این مقام مسئول همچنین اظهار داشت مراحل مقدماتی کار در این سه منطقه شامل بازنگری مطالعات، اخذ استعلام از اداره منابع طبیعی جهت جلوگیری از تخریب و تصرف غیرقانونی اراضی ملی، تهیه نقشه کاداستر، تامین اعتبار هزینه احداث ایستگاه پمپاژ و پیگیری تعیین تکلیف و واگذاری اراضی انجام شده است.

بوستانی گفت با توجه به اینکه اعتبارات تخصیص یافته سالانه سازمان جهاد کشاورزی پاسخگوی اجرای سریع و همزمان این پروژه ها نبوده، بنابراین ایده  اجرای طرح و سرمایه گذاری توسط بانک زمین در دست بررسی می باشد همچنین جهت تسریع در بهره برداری طرح، دریافت تسهیلاتی از طریق بانک کارآفرین در حال پیگیری است.

لازم به ذکر است که با توجه به موقعیت کوهستانی شهرستان سپیدان بیشتر اکوسیستم های طبیعی این شهرستان در اراضی شیبدار واقع شده که آماج تخریبهای انسانی و طبیعی قرار گرفته است. تغییر کاربری این اراضی به باغات میوه علاوه بر اینکه از بروز سیلابهای فصلی جلوگیری می کند، اشتغال 5000 نیروی انسانی، احیاء پوشش گیاهی و حفظ منابع ارزشمند خاک را نیز به دنبال دارد.

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26347

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *