معدوم کردن ماهیان قزل آلای مزرعه پرورش ماهی به علت بیماری وی اچ اس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان گفت به محض مشاهده بیماری وی اچ اس در یکی از مزارع پرورش ماهی شهرستان، ماهیان این مزرعه معدوم شدند.

محمد بوستانی افزود این ویروس خطرناک باعث ایجاد آلودگی در مزرعه پرورش ماهی در منطقه تنگ تیزاب شد  که با بازدید به موقع کارشناس شیلات مدیریت جهاد کشاورزی و همکاری خوب بهره بردار این مزرعه ، ماهیان آن معدوم شدند و مزرعه زون بندی شد و عملیات خشک کردن و ضدعفونی کردن مزرعه انجام شد بطوریکه برای سال جاری قابلیت پرورش ماهی را دارد.

بوستانی تاکید کرد : یکی از نکات مورد اهمیت برای از بین بردن این بیماری در مزارع پرورشی، هماهنگی و همزمانی عملیات خشک و ضدعفونی کردن مزارع پرورش ماهی قزل آلا در هر منطقه است تا این بیماری به مزارع دیگر منتقل نشود.

وی تصریح کرد: تمام مزارع پرورشی و مراکز تکثیر آبزیان شهرستان ضمن ارتقای شرایط امنیت زیستی در مزارع خود، باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند و جا به جایی ماهیان خود را به طور صرف با اخذ گواهی های بهداشتی و حمل از شبکه های دامپزشکی انجام دهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان در ادامه گفت بعلت همکاری خوب این بهره بردار در جهت معدوم کردن ماهیان آلوده از ایشان تقدیر و تشکر بعمل آمد.

به گفته حسین نیک کردار کارشناس شیلات مدیریت جهاد کشاورزی بیماری وی اچ اس (VHS ) یک بیماری خونریزی دهنده ویروسی است و این بیماری انتشار جهانی دارد و در بیش از 82 گونه ماهی ایجاد بیماری می کند، اما میزبان سنتی آن ماهی قزل آلاست..
وی در ادامه افزود: این بیماری در تمام سنین دیده می شود، اما سنین 3 تا 0.3 گرم از حساسیت بیشتری برخوردار است بیشترین میزان تلفات این بیماری در دمای 9 تا 12 درجه سانتیگراد اتفاق می افتد و بیماری عمدتا به صورت افقی از طریق وسایل، ابزار، جابه جایی های بین مزارع، پرندگان و غذا منتقل می شود.

نیک کردار توصیه کرد پرورش دهندگان آبزیان موظفند، علاوه بر گزارش هرگونه تلفات خود به اداره شیلات مدیریت جهاد کشاورزی به طور جدی از خرید تخم های چشم زده، بچه ماهی، غذا و سایر نهاده های غذایی از مراکز غیرمجاز خودداری و نسبت به ارتقای سلامت بهداشتی و اصلاح ساختار بهداشتی مزارع پرورشی خود زیرنظر مراجع ذیصلاح اداره شیلات و اداره دامپزشکی اقدام کنند.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26349

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *