پایش مزارع غلات جهت مبارزه با آفت سن گندم

sen 1

پایش مزارع غلات جهت مبارزه با آفت سن گندم

   به گزارش روابط عمومی شهرستان: واحد حفظ نباتات این مدیریت در اسفند ماه سال 95، اقدام به تشکیل شبکه های مراقبت نموده و ضمن دادن آموزش های لازم و تامین وسایل مورد نیاز، کارشناسان مسئول پهنه در مزارع غلات حضور داشته و به منظور تعیین تراکم آفت، ردیابی آن و تعیین زمان مبارزه، عملیات تورزنی انجام شد. همچنین کارشناسان با توجه به مراحل نشو و نماي آفت، وضعیت رویشی و سبز محصول، احتمال خسارت یا عدم خسارت، مطابق دستورالعمل مدیریت حفظ نباتات استان، توصیه های لازم را در خصوص زمان سمپاشی و انتخاب سموم مناسب ارائه نمودند.

خانم نیکنام مسئول حفظ نباتات شهرستان بیان کردند: سن گندم مهمترین آفت گندم و جو در ایران می باشد که در اکثر مناطق گندم کاری ایران انتشار دارد و خسارت این آفت به صورت کمی و کیفی است. سن مادر( سن زمستان گذران ) عمدتاً به صورت کمی خسارت وارد می کند در حالی که پوره ها و حشرات نسل جدید به هر دو شکل کمی و کیفی خسارت را وارد میسازند.

وی افزود: بر اساس هماهنگی بین سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات گیاهپزشکی و به دلیل توزیع فضایی تجمعی سن غلات، 50 بار تور زدندر 2 قطر مزرعه (تور با قطر داخلی 35 سانتیمتر) معادل 10 متر مربع کادر خواهد بود. زمان مناسب برای تورزنی صبح ها تا ساعت 10 صبح و بعد از ظهرها از ساعت 5 تا نزدیک غروب آفتاب می باشد. دیهی است در صورت وجود باد، باران، رگبار، سرما و غیره نباید از تور براي تخمین جمعیت استفاده کرد.

ضمنا”پایش مزارع و عملیات تورزنی، همچنان ادامه دارد.

 

 

sen 4

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25486

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *