استفاده از انرژی خورشیدی در مزرعه پرورش ماهی

برای اولین بار در استان فارس از انرژی خورشید جهت تامین انرژی مورد نیاز استخر دومنظوره کشاورزی استفاده شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان با بیان اینکه پرورش ماهی در کنار کار کشاورزی یکی از روشهای استفاده بهینه از منابع آبی است، اظهار کرد: استخرهای دومنظوره ضمن اشتغالزایی و کمک به اقتصاد خانواده کشاورز موجب غنی سازی آب کشاورزی و افزایش محصولات زارعی و باغی خواهد شد.

محمد بوستانی گفت جهت پرورش ماهی در استخرهای دو منظوره نیاز به دستگاههای هواده می باشد تا اکسیژن مورد نیاز تامین شود. تا کنون برای تامین انرژی دستگاههای هواده از برق یا از موتورهای دیزلی استفاده می شد. با استفاده از انرژی خورشید که یک انرژی رایگان و پاک است می توان علاوه بر افزایش بهره وری در این استخرها در راستای حفاظت از محیط زیست نیز گامهای موثری برداشت.

وی اذعان داشت پمپهای خورشیدی پمپهای هستند که در آنها انرژی خورشیدی بوسیله پانلهای خورشیدی به انرژی برق تبدیل می شود. آسانی کار با این پمپها و و حمل و نقل آسان آنها از مزایای بزرگ آنها می باشد که باعث می شود کار با انها در مناطق دورافتاده و مناطق دور از شبکه برق هم امکانپذیر باشد.

بوستانی در ادامه افزود این سیستم پمپهای خورشیدی در کلیه نقاط قابل اجراست به سوخت نیاز ندارد و همچنین طول عمر بالایی دارد و جایگزین مناسبی جهت انرژی فسیلی و برق می باشد.هوادهی علاوه بر تولید اکسیژن نوعی همزدن آب و یکنواخت کردن لایه های حرارتی و غذایی آن هم هست . ضمناً هوادهی به خروج ضایعات سمی که به شکل گاز در آب محلول هستند کمک می کند . 

وی به مزایای پرورش ماهی در استخر های دو منظوره کشاورزی اشاره کرد و گفت: از مزایای پرورش ماهی در استخر های دو منظوره کشاورزی می توان به غنی سازی آب خروجی از استخر برای رفع نیازهای زیستی گیاهان اشاره کرد و نتیجه این اقدام افزایش محصولات کشاورزی با کیفیت بهتر خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی سپیدان خاطرنشان کرد: هدایت این پساب میزان مصرف کود را تا حدودی کاهش میدهد که از نظر زیست محیطی نیز نکته قابل توجه ای است( طبق بررسی های به عمل آمده به ازای هر تن غذای داده شده به ماهی 300 کیلو گرم در مصرف کودهای شیمیایی صرفه جویی می شود).

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26350

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *