بازدید مدیر زراعت سازمان و کارشاسان زراعت مدیریتهای جهاد کشاورزی استان از مزارع بذری ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب

 IMG 2550

بازدید مدیر زراعت سازمان و کارشاسان زراعت مدیریتهای جهاد کشاورزی استان از مزارع بذری ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب

به منظور آشنایی با روند تولید و معرفی ارقام گندم و جو ، مدیر زراعت به همراه جمعی از کارشناسان زراعت مدیریتهای جهاد کشاورزی استان از مزارع بذری گندم و جو ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب بازدید کردند .

در این بازدید مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس هدف از برگزاری این بازدید را ارتقاء توانمندی کارشناسان با ارقام جدید و پروسه تولید بذر عنوان نمود.دهقان ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب را از جمله ایستگاههای مهم کشور دانست که نقش مهمی در معرفی ارقام و تامین گندم بذری کشور و استان فارس بازی می کند . اعضاء هیات علمی ایستگاه تحقیقات داراب با تشریح روند تولید و معرفی ارقام گندم و جو ، خصوصیات آنها را به تفکیک معرفی نمود .

دستفال ، طهماسبی و جباری از جمله ارقام مورد بازدید گندم و جو شامل گندم نان جدید برات ، گندم نان مهرگان، گندم نان شوش، گندم نان خلیل، گندم نان برات ، گندم دوروم شبرنگ، جو اکسین ، گندم نان چمران ، جو نیمروز(تروپی) بیان که خلاصه ای از خصوصیات هر رقم بشرح زیر می باشد :

گندم نان جدید برات: سازگار با اقلیم گرم و خشک، دارای ساقه های محکم و مقاوم به خوابیدگی بوته، وزن ۱۰۰۰ دانه بالا، متحمل به بیماری زنگ زرد، پتانسیل عملکرد بالا.

گندم نان مهرگان: سازگار به اقلیم گرم و خشک تا معتدل، عملکرد بسیار بالا، زودرس، مقاوم به خشکی، متحمل به شوری، پنجه زنی متوسط، مقاوم به خوابیدگی بوته، وزن ۱۰۰۰ دانه بالا.

گندم نان شوش: سازگار به اقلیم گرم و خشک، دیررس و مناسب برای کاشت در تاریخ های زود. وزن ۱۰۰۰ دانه متوسط، مقاوم به خوابیدگی بوته، پنجه زنی خیلی زیاد.

گندم نان خلیل: سازگار به اقلیم گرم معتدل، دیررس،  مناسب کاشت در تاریخ های زود، درصورت آبیاری کافی دارای پتانسیل تولید بالا، پنجه زنی بالا، نسبتا حساس به خوابیدگی بوته.

گندم نان برات: سازگار به اقلیم گرم و خشک، زودرس، متحمل به شوری، مقاوم به خوابیدگی بوته.

 گندم دوروم شبرنگ: زودرس، متحمل به خشکی، سازگار به اقلیم گرم و خشک تا معتدل گرم، متحمل به خوابیدگی بوته، پتانسیل عملکرد بالا، حساس به بیماری بلایت باکتریائی.

 جو اکسین: شش ردیفه، زودرس، متحمل به خوابیدگی بوته، پتانسیل عملکرد بالا.

گندم نان چمران۲: متوسط رس، مقاوم به خوابیدگی بوته، مقاوم به ریزش، سازگار به اقلیم گرم و خشک و  اقلیم معتدل، مناسب کاشت در تاریخ های زودکاشت، متحمل به زنگ زرد، وزن ۱۰۰۰ دانه زیاد.

جو نیمروز(تروپی): سازگار به اقلیم گرم و خشک و اقلیم معتدل. دو ردیفه، زودرس، وزن هزاردانه بالا، مقاوم به خشکی و کم آبی، مقاوم به خوابیدگی بوته، کم پنجه، قابلیت کاشت در شراط آبی و شرایط دیم، متحمل به بیماری هلمنتسپوریوم.

گفتنی است در ادامه کارشناسان ، از مرکز تحویل گندم مستقر در شرکت تعاونی پنبه کاران داراب بازدید و از نزدیک با پروسه تعیین افت آشنا شدند .

 

IMG 2572

IMG 2477

IMG 2472

IMG 2470

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24919

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *