برگزاری سمینارآموزشی ترویجی راهکارهای بهبود شرایط مصرف آّب و رشد گیاهان در شهرستان داراب

 IMG 3204

برگزاری سمینارآموزشی ترویجی راهکارهای بهبود شرایط مصرف آّب و رشد گیاهان در شهرستان داراب

به منظور استفاده بهینه از آب کشاورزی و تشریح روند به کارگیری سامانه های آبیاری نوین سمینار آموزشی ترویجی راهکارهای بهبود شرایط مصرف آّب و رشد گیاهان در داراب برگزار گردید .

در این سمینار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با ارائه آماری از سطح اجرا شده آّبیاری نوین درباغات و مزارع شهرستان به تشریح اقدامات صورت گرفته در این خصوص پرداخت . عبداله سیدی اظهار داشت تاکنون 90 درصد از باغات و 40 درصد از مزارع شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده است که با اقدامات پیش بینی شده انتظار می رود تا پایان سال جاری  1400 هکتار دیگراز مزارع و باغات ازاین سامانه برخوردار گردند .

مدیر امور منابع آّ ب شهرستان نیز با اشاره به وجود 6 محدوده مطالعاتی در شهرستان داراب در تشریح سیمای منابع آب شهرستان ، تعداد چاه های مجازرا 3861 حلقه و تعداد چاههای غیرمجازرا 1939 حلقه اعلام نمود . ارجمند سهم بخش های مختلف مصرف از آب های زیر زمینی را شامل 94 درصد در بخش کشاورزی ، 5درصد در شرب و یک درصد درصنعت دانست . این کارشناس آّمور آب از جمله پروژه های حفظ منابع آّب با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار را شامل تجهیز کلیه چاههای کشاورزی و صنعتی به کنتور هوشمند آّب و برق  ، توسعه طرح های صنعتی زود بازده وابسته به کشاورزی با نیازآبی کم ( کشت گلخانه ای ،صنایع  ، واحدهابی صنعتی دام و طیور و …) مطالعه  و اجرای پروژه های آبخیز داری ، تغذیه مصنوعی ، پخش سیلاب و فرهنگ سازی در راستای استفاده بهینه از منابع آب بیان کرد .

این مقام مسئول با ارائه توصیه های کاربردی به کشاورزان در جهت مصرف بهینه آب کشاورزی اقداماتی چون جلوگیری از حفر چاههای آهکی جهت مصارف کشاورزی ، جلوگیری از حفر چاههای غیر مجاز جدید ، فعال نمودن کنتور های هوشمند را از جمله اقدامات انجام شده در راستای طرح احیا و تعادل بخشی سفره های زیر زمینی دانست .

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در این سمینار با اشاره به لزوم بازنگری بر طراحی سیستم آبیاری نواری و برآورد اقتصادی خود اجرایی و تسهیلات دولتی ، روشهای مقابله با سرمازدگی تشریح کرد . هنر اضافه نمود بخش کشاورزی در ایران با مشکلات و معضلاتی از جمله کمبود منابع آب در دسترس، کاهش کیفیت آب و خاک مزارع ، حمله آفتها و بیمارهای مختلف به محصولات و پدیده های جوی از قبیل سرمازدگی، تگرگ ، گرمازدگی و … روبرو می باشد که نتیجه این مشکلات باعث کاهش محصول و نهایتا کاهش درآمد کشاورز خواهد شد. وی افزود لازم است به منظور بهبود شرایط کشاورزی هریک از مشکلات به خوبی شناخته شود و سپس راه حل ها و راه کارهای مناسب با مشکل ارائه و اجرا گردد.

 IMG 3267

IMG 3238

IMG 3316

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24932

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *