رد یابی آفت قرنطینه ای سرخرطومی حنایی خرما در شهرستان داراب

431713661 176843

رد یابی آفت قرنطینه ای سرخرطومی حنایی خرما در شهرستان داراب

پیشگیری و لزوم ردیابی آفت سرخرطومی حنایی خرما از طریق نصب ۱۰ عدد تله فرمونی جلب کننده در باغات نخیلات بخش فرگ و آبرودشور

به منظور پیشگیری از شیوع آفت سرخرطومی حنایی خرما در نخیلات بخش فورگ شهرستان داراب ۱۰ عدد تله فرمونی جلب کننده در باغات نخیلات بخش فرگ و آبرودشور نصب گردید .

کارشناس حفظ نباتات مرکز جهاد کشاورزی فورگ با اعلام این مطلب در خصوص تاریخچه آفت سرخرطومی حنایی خرما در ایران اظهار داشت این آفت در ایران برای اولین بار در سال۶۹ از شهرستان سراوان سیستان و بلوچستان گزارش شد و جزء آفات قرنطینه داخلی می باشد . اسماعیل صنعتی ادامه داد متاسفانه در اردیبهشت۹۶این آفت به دلیل عدم رعایت مسائل قرنطینه ای وانتقال پاجوش از کشور امارات از بخش فیشور لارستان مشاهده و گزارش شد. این آفت به طور متوسط حدود۷۰تخم به رنگ سفید شیری می گذارد که تخم گذاری بیشتر روی تنه و زخم های ناشی از هرس و … صورت می گیرد . لاروهای این آفت درشت و ضخیم ، بدون پا ، به رنگ سفید شیری و کپسول سر به رنگ قهوه ای می باشد ، شفیره نیز به رنگ قهوه ای درون پیله فیبری تشکیل می شود . حشرات بالغ آفت به رنگ قهوه ای(حنایی) و به طول۳۵-۳۰ سانتیمتر و دارای خرطوم می باشند و بیشترین خسارت وارده از ناحیه لاروهای این آفت صورت می گیرد .

 این کارشناس با بیان اینکه تقریبا اکثر ارقام خرما به این آفت حساس هستند ، اضافه نمود لاروها با نفوذ به تنه نخل از دستجات آوندی و جوانه مرکزی و غلاف های تازه تغذیه کرده و کانال هایی در جهت بالا و پایین در تنه درخت ایجاد می کند که در ابتدا درختان آلوده حالت تشنگی نشان داده و در مراحل بعدجوانه مرکزی درخت کج شده و خشک می شود و درختان آلوده ازناحیه تنه شکسته و واژگون می شود و در نهایت منجر به خشکیدگی کامل و مرگ درخت خرما می شود.

صنعتی مهمترین علایم تشخیص آفت را شامل ترشح شیرابه قهوه ای رنگ  و همچنین مواد فیبری شبیه خاک اره از محل ورود لاروها به تنه ، انتشار بوی خاص لهیدگی از تنه درخت ، وجود سوراخ های متعدد روی تنه درخت ، شکستن تنه و واژگونی تاج درخت ، خشک شدن جوانه مرکزی و نهایتا مرگ کامل درخت بیان نمود .

مسئول حفظ نباتات مرکز جهاد کشاورزی مهمترین روشهای کنترل آفت را شامل رعایت مسایل قرنطینه ای ، جلوگیری از ورود هرگونه اندام گیاهی نخیلات از مناطق آلوده ، ردیابی آفت با استفاده از تله های فرمونی ، رعایت مسایل بهداشتی و زراعی باغ از قبیل مبارزه با آفات چوبخوار، انجام هرس درختان در فصول سرد سال و ضدعفونی محل هرس ، جلوگیری از آبیاری زیاد ، رعایت فاصله کشت و تراکم مناسب توضیح داد .

این کارشناس حفظ نباتات از جمله اقدامات مرکز جهاد کشاورزی فورگ در خصوص پیشگیری و کنترل این آفت را به شرح زیر بیان نمود .

۱-تقویت و جدیت هرچه بیشتر نیروهای این مرکز در محل پست قرنطینه نباتی جهاد کشاورزی مستقر در قلاتویه(ایست و بازرسی قلاتویه) جهت جلوگیری از ورود پاچوش و تنه جوش نخیلات  از استانهای مجاور به شهرستان داراب

۲-ردیابی این آفت از طریق نصب ۱۰ تله فرمونی جلب کننده آفت سرخرطومی حنایی خرما در باغات نخیلات بخش فرگ و آبرودشور

۳-بازدید۳نفر از کارشناسان واحد حفظ نباتات مرکز فرگ به همراه ۲نفر از عمله نخل از بخش فیشور لارستان که به تازگی این آفت خطرناک در آنجا گزارش شده است جهت آشنایی هرچه بیشتر و اقدامات عملی کنترل آفت

۴-برگزاری کلاس های آموزشی جهت آشنایی و آگاهی نخل داران با این آفت خطرناک در بخش فرگ و آبرودشور با حضور ۴۴نفر

۵- بازدید از برخی باغات نخیلات مشکوک جهت ردیابی مشاهده ای آفت

چند توصیه فنی کوتاه و ضروری جهت نخل داران

۱-عدم خرید پاچوش از مناطق آلوده و رعایت مسایل قرنطینه ای

۲-هرگونه هرس و تکریب نخیلات در فصول سرد سال که آفت غیرفعال می باشد صورت گیرد و محل زخم نیز ضدعفونی گردد.

۳-رعایت فاصله مناسب کشت نخیلات و عدم آبیاری زیاد.

۴-بازدید تک به تک نخیلات درون باغ و گزارش موارد مشکوک به واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی فورگ .

430522327 205235

430412260 253084

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24948

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *