بر گزاری دوره آموزش مهارتی پرورش زنبور عسل در داراب

Apis mellifera Aster

بر گزاری دوره آموزش مهارتی پرورش زنبور عسل در داراب

با توجه به هماهنگی صورت گرفته دوره آموزش مهارتی پرورش زنبور عسل جهت بهره برداران متقاضی در داراب برگزار گردید .

در این کارگاه آموزشی بهره برداران با اصول صحیح پرورش ، تغذیه ، تعاريف و مفاهيمي از عسل سالم و ارگانیک ، انواع نژاد های زنبور عسل ، تاریخچه زنبور عسل در جهان ، علائم بیماری ، نحوه انتشار ، بیماری های زنبور عسل از جمله بیماری آمیبی زنبور عسل، بیماری لوک آمریکائی ، بيماري لوك اروپايي، آفات از جمله کنه ها، پروانه موم خوار ، شپش زنبورعسل ، مورچه ها، زنبورها ، قورباغه ، پرندگان ،  خواص دارویی گرده  و ارزش غذایی گرده گل آشنا شدند .

کارشناس عسل جهاد کشاورزی در این کارگاه با بیان تعریفی از عسل اظهار داشت  عسل یک هدیه رایگان طبیعت به انسانهاست که می توانند از آن بهر ه مند شوند، عسل یک واژه عربی است که به فارسی آن را انگبین می گویند وآن عبارت است از ماده شیرینی که توسط زنبوران عسل از شهد گلهای گیاهان جمع آوری شده و پس از تغییرات لازم در سلولهای مومی شانه های کندو ذخیره می گردد. وی اضافه نمود عسل یک محصول غذایی مفید و یک اکسیر پر ارزش است که از قرن ها پیش به عنوان عالی ترین و مقوی ترین غذاها شناخته شده و همچنین به واسطه ویژگی های شفا بخش خود به عنوان دارو در درمان اکثر بیماریها در بین تمام ملل کاربرد داشته است.

علی محمد صالحی ماده اصلی عسل را شهد گلها وگیاهان معطر و شفا بخش عنوان که توسط زنبوران عسل پس از مکیدن ، تغلیظ و تغییر شکل دادن ساخته شده و به عنوان یک غذای خوشمزه و کامل در دسترس انسان قرار می گیرد . وی ادامه داد هرچند عسل سالم ارگانیک نیز حاوی مقادیر زیادی قند فروکتوز و گلوکز است و نباید زیاد مصرف شود اما به هر حال نسبت به عسل فرآوری شده و تصفیه شده گزینه سالمتری است و خواص مفیدی دارد بویژه عسل تیره که سرشار از آنتی اکسیدانها است. برای اینکه با طعم خاص عسل سالم ارگانیک مشکل نداشته باشید می‌توان آن را همراه با ماست کم چرب یا چای مصرف کرد. این کارشناس با بیان اینکه ترکیبات شیمیایی عسل متنوع و پیچیده است  ترکیب عسل هایی که منشا گیاهی دارند متفاوت دانست . این صاحب نظر با ذکر این موضوع که چهار پنجم وزن عسل را کربو هیدرات ( مواد قندی نشاسته ای ) تشکیل می دهد ، بقیه ترکیب عسل را شامل پروتئین ، املاح معدنی ، عناصر معطر ، آنزیم ها ، ویتامین ها ، گرده گل ( پولن گیاهی ) و مقدار کمی آب دانست . وی افزود عسل بیشتر در شمارفرآورده های کشاورزی مانند ذرت ، سیب زمینی و غیر و شناخته شده است و بیشتر اوقات بهره برداری از زنبور عسل برای تولید عسل همزمان با گردش کار کشاورزی انجام می گیرد . صالحی در پایان ترکیبات مهم و مهمترین قند های موجود در عسل را به شرح زیر بیان نمود .

١ – آب: مقدار رطوبت عسل بستگی به مقدار شهد گل ، شرایط ذخیره شدن ان در سلولهای قاب و همچنین شرایط جوی خارج از کندو دارد. عسل های مختلف معمولا بین٪٢٠ – ١٣رطوبط دارند.و همانطور که ذکر شد در عسل درجه یک میزان رطوبت ٦/ ١٨درصد است. رطوبت عسل به وسیله رفراکتومتر (بازتاب سنج) قابل اندازهگیری است.

2- قندها:حدود٪٩٩ – ٩٥ مواد جامد عسل را قند ها تشکیل می دهند.حدود٢٠نوع قند مختلف در عسل وجود داردکه بر اساس پیچیدگی و اندازه مولکولی می توان انها را طبقه بندی نمود.شیرینی عسل ٢٥برابر قند معمولی یعنی ساکارز می باشد.(بعلت وجود قندهای مختلف در عسل).

مهمترین قندهای موجود در عسل:

١ – لوولوز(فروکتور)٣٨٪ :قندهای عمده عسل می باشند و عمده شیرینی عسل از این دو قند است.

٢ – گلوکز٣٠٪ : قندهای عمده عسل می باشند و عمده شیرینی عسل از این دو قند است.

٣ – ساکارز :١ – ٢٪ (تغییرات تا ٨٪)

٤ – کمتر از ١٠٪ میلیسیتوزو قندهای دیگر مانند مالتوز، لاکتوز و غیره.

IMG 4327

IMG 4329

IMG 4320

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24950

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *