بر گزاری کارگاه آموزشی کار آفرینی ، گردشگری و بازاریابی ویژه زنان روستایی فورگ داراب

2

بر گزاری کارگاه آموزشی کار آفرینی ، گردشگری و بازاریابی  ویژه زنان روستایی فورگ داراب

با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و در راستای افزایش توانمندی های زنان روستایی کارگاه آموزشی کار آفرینی ، گردشگری و بازاریابی  ویژه زنان روستایی در منطقه قلاتویه بخش فورگ شهرستان داراب برگزار گردید .

کارشناس امور زنان روستایی مدیریت جهاد کشاورزی در این کارگاه آموزشی با اشاره به نقش بی بدیل زنان در اقتصاد ، بازاریابی و تربیت نسل آینده جامعه روستایی اظهار داشت در گذشته‌های نه چندان دور زنان روستایی دوشادوش مردان در بسیاری از کارها فعالیت می‌کردند. اما به دلیل تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، در سال‌های اخیر از نقش زنان در فعالیت‌های روستایی تاحدود زیادی کاسته شده است که این امر مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی متعددی را متوجه روستاها کرده است. جوان اضافه نمود گردشگری یکی از فعالیت‌هایی است که به‌دلیل تنوع در مشاغل ، زمینه‌ی اشتغال و کارآفرینی بسیار زیادی برای زنان دارد و آنها به‌راحتی می‌توانند در کنار فعالیت‌های روزمره و خانگی خود به این کار بپردازند . وی کارآفرینی را به معنای داشتن ابتکار، نوآوری و تفکر خلاقانه برای ارائه کسب و کارهای جدید از طریق کشف و شناخت فرصت های محیطی واستفاده بهینه از منابع موجود و مولفه های شاخص آنان را شامل داشتن استقامت در برابر ابهام و مخاطرات و اعتماد به نفس بالا، میل به استقلال طلبی و مرکز کنترل درونی عنوان نمود که در این میان، نقش مهم زنان در کارآفرینی به عنوان نیمی از نیروی انسانی جامعه نباید فراموش شود.

این کارشناس زنان روستایی افزود  اداره ترویج و امور زنان روستایی سعی نموده با توجه به وجود خشکسالی در چند سال اخیر و به منظور ایجاد زمینه اشتغال جهت زنان روستایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرها و روبرو شدن با مسائل و مشکلات زیاد در زمینه تامین معاش آنان دخیل باشد که این امر با آموزش زنان در زمینه گردشگری و بازاریابی از جمله آشنایی با هنرهای دستی  از قبیل گلیم بافی و بافندگی و حصیر بافی و تولید لبنیات خانگی و نان محلی و . . . همچنین بازسازی خانه های قدیمی در روستا امکان پذیر است وی با اشاره به اینکه باید با تبدیل روستا به یک مکان گردشگری – توریستی برای مسافران خارجی و حتی داخلی نه تنها باعث آشنایی این افراد با رسم و رسوم هر منطقه و محل بلکه باعث ایجاد اشتغال و درآمد برای خود افراد و زنان روستایی شد که این امر از رفتن روستاییان به شهر به دلیل نبود کشاورزی و تامین معاش جلو گیری می نماید .

در ادامه مباحث کارگاه ، زنان روستایی شرکت کننده از آتشکده آذرخش ( مسجد سنگی ) که از يكي از معابد مهم مهر پرستان بوده و سپس در زمان ساساني به آتشكده تبديل شده است ، مزارع گیاهان دارویی و کارگاه پرورش قارچ  منطقه ده خیر سفلی ، کارگاه پرورش بلدر چین واقع در جنت شهر بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت های این واحد های تولیدی قرار گرفتند .

IMG 4612

IMG 4658

IMG 4637

 IMG 4611

1

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24953

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *