آغاز تولید گل رز با راه اندازی گلخانه قلب سرسبز فارس در شهرستان پاسارگاد

با ورود اولین محموله بوته گل رز هلندی ، تولید گل رز شاخه بریده در شهرستان پاسارگاد کلید خورد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد ، رحیم هوشیار مدیر جهاد کشاورزی ضمن اعلام این خبر گفت : گلخانه قلب سرسبز فارس متعلق به اقای محمد جواد نعمت الهی در مساحت ده هزار مترمربع واقع در بخش مرکزی شهرستان راه اندازی و با ورود تعداد 28 هزار بوته رز از انواع واریته های تاپ سکرت ،آوالانچ ، جومیلا ، سولیر و کندی آوالانچ از کشورهای کنیا و هلند و طی مراحل قانونی و قرنطینه ای فعالیت خود را اغاز نمود.

هوشیار افزود: با توجه به نیاز روزافزون بازار، چه از نظر تولید گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل و همچنین تولید گیاهان دارویی ، تولیدگلخانه ای امروزه به یکی از سود آورترین بخشهای کشاورزی تبدیل شده‌است که البته سرمایه گذاری اولیه فراوانی را نیز طلب می‌کندو با توجه به سرمایه گذاری زیادی که در این زمینه صورت می‌گیرد فقدان مدیریت صحیح در احداث گلخانه، انتخاب مکان، نوع گلخانه و پوشش آن باعث عدم بهره وری مناسب از سرمایه و امکانات خواهد شد.

وی ادامه داد: خشکسالی های چند سال اخیر و نیاز مبرم به صرفه جویی در مصرف آب و تولید محصول در تمام فصول سال باعث شد که افزایش سطح زیر کشت گلخانه ها در شهرستان پاسارگاد بعنوان یکی از سیاستهای دولت در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قرار گیرد و در این راستا گلخانه تولید گل رز شاخه بریده آقای محمد جواد نعمت الهی در حال حاضر با نصف ظرفیت تولیددر مساحت 5000 متر مربع و 2سالن فعال می باشد که این ظرفیت تا ده هزار متر مربع در 4 سالن تولید قابل افزایش است.

در ادامه مرضیه شمشمی کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی پاسارگاد ضمن اشاره به تعریف گلخانه و مواردی از اصول کشت های گلخانه ای گفت: بستر کاشت گلخانه اقای نعمت الهی از نوع پرلایت ، تاریخ کاشت: 16/3/96ودور آبیاری در 9 روز صورت می گیرد که هر نوبت آبیاری 4 دقیقه و جمعا 22000 لیتر آب در دوسالن مصرف می شود و این امر در9 مرحله از ساعت 7.30تا 17.30 ادامه می یابد. EC ورودی آب به سالن 8/1 و خروجی از ته بسترها 2 می باشد.

وی افزود : کلا 3 مخزن 1000 لیتری جهت تغذیه دو سالن وجود دارد و فاصله کاشت بین ردیف ها 40 سانتی متر و روی ردیف 17 سانتی متر می باشد. سیستم سرمایشی فن و پد و مه پاش و سیستم گرمایشی شوفاژ و لوله های آب گرم ، همچنین سیستم تهویه از نوع فن سرکوله و پنجره های سقفی است که مجموعا شرایط دمایی و رطوبتی سالنها را تنظیم می کنند و در این راستا حداقل دما را در شب 16 و حداکثر 19 درجه سانتی گراد و حداکثر دما را در روز 25 و حداقل 17 درجه سانتی گراد تثبیت می نمایند. حداقل رطوبت نیز 50 درصد و حداکثر رطوبت 75 درصد می باشد.

IMG 4142

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22473

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *