اطلاعیه ترویجی ارقام گندم و جو داراب

IMG 2540

اطلاعیه ترویجی ارقام گندم و جو داراب

معاونت تحقیقات کشاورزی فارس داراب با همکاری اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی داراب اطلاعیه ترویجی جهت افزایش توان علمی کارشناسان و بهره برداران با موضوع مشخصات فنی ارقام مختلف گندم و جو مناسب کاشت در مناطق گرم و خشک استان فارس به شرح زیر صادر نمود .

 خلاصه ای از خصوصیات زراعی و توصیه های فنی برای رقم های گندم و جو مناسب کاشت در مناطق گرم و خشک استان فارس

گندم مهرگان: دارای عملکرد بالا، تحمل به بیماری زنگ زرد، زنگ قهوه ای، زنگ سیاه، تحمل به ریزش دانه و خوابیدگی بوته بوده و جزء رقم های زودرس و متحمل به خشکی و کم آبی است. تاریخ کاشت مناسب گندم مهرگان برای مناطق نیمه گرم استان فارس از 20 آبان تا آخر آذر و برای مناطق گرم از 25 آبان تا 25 آذر می باشد . گندم مهرگان برای تاریخ کاشت های تأخیری در تناوب های زراعی ذرت-گندم ، پنبه-گندم و برنج- گندم و شرایط خشک و کم آب مناسب است. گندم مهرگان دارای سازگاری وسیع در اقلیم گرم تا نیمه گرم بوده و جایگزین مناسبی برای رقم های قدیمی گندم نان است.

گندم برات: دارای عملکرد بالا، تحمل به بیماری زنگ زرد و زنگ سیاه، تحمل به ریزش دانه و خوابیدگی بوته، نسبتا زودرس و پرپنجه است . تاریخ کاشت مناسب گندم برات برای مناطق نیمه گرم استان فارس از 20 آبان تا آخر آذر ماه و برای مناطق گرم استان از 25 آبان تا 25 آذر ماه است. گندم برات دارای سازگاری وسیع و مطلوب در اقلیم گرم تا نیمه گرم بوده و جایگزین مناسبی برای ارقام قدیمی گندم نان است.

گندم خلیل: دارای عملکرد بالا، تحمل به بیماری زنگ زرد، زنگ قهوه ای، زنگ سیاه، متحمل به ریزش دانه با پنجه دهی زیاد و نسبتا دیردرس است. تاریخ کاشت مناسب گندم خلیل برای مناطق نیمه گرم از 20 آبان تا 15 آذر و مناطق گرم از 20 آبان تا 10 آذر بوده و مناسب کاشت درشرایط زراعی نرمال با آبیاری کافی، تغذیه مناسب و تاریخ کاشت به موقع است. برای اجتناب از خوابیدگی بوته میزان بذر آن نسبت به ارقام رایج باید حدودا 15 در صد کمتر باشد.

گندم شوش: دارای عملکرد بالا، تحمل به بیماری زنگ زرد، زنگ قهوه ای، تحمل به ریزش دانه و گرمای آخر فصل با پنجه دهی زیاد می باشد. گندم شوش از نظر دوره رسیدگی جزء رقم های میان رس است. تاریخ کاشت مناسب گندم شوش برای مناطق نیمه گرم استان فارس از 20 آبان تا  15 آذر و مناطق گرم از 20 آبان تا 10 آذر است و می بایست از کاشت در تاریخ های تأخیری اجتناب شود. گندم شوش دارای قدرت پنجه دهی بالا است و میزان بذر آن نسبت به ارقام رایج باید حدودا 15 درصد کمتر در نظر گرفته شود. گندم شوش برای کاشت در شرایط شور مناطق گرم و خشک مناسب است.

گندم چمران2 :دارای عملکرد بالا، تحمل به بیماری زنگ زرد، زنگ قهوه ای، زنگ ساقه، مقاومت به ریزش دانه و خوابیدگی بوته می باشد و ازنظر طول فصل رشد جزء رقم های میان رس می باشد. تاریخ کاشت مناسب گندم چمران2 برای مناطق نیمه گرم از 20 آبان تا 15 آذر و مناطق گرم از 20 آبان تا 10 آذر است. چمران2 عموما مناسب کاشت در شرایط زراعی نرمال و مطلوب با آبیاری و تغذیه مناسب، خاک حاصلخیز و تاریخ کاشت به موقع بوده و یکی از ارقام مناسب برای کاشت در شرایطی است که احتمال خوابیدگی بوته زیاد می باشد، از جمله کاشت در سامانه آبیاری بارانی و مناطق بادخیز.

گندم سیروان: دارای عملکرد بالا تحمل به بیماری زنگ زرد، زنگ قهوه ای، زنگ سیاه، نسبتا حساس به ریزش دانه وخوابیدگی، متحمل به ریزش دانه با پنجه دهی زیاد و نسبتا زودرس است. تاریخ کاشت مناسب گندم سیروان برای مناطق نیمه گرم از 20 آبان تا آخر آذر و مناطق گرم  از 20 آبان تا 10 آذر است. برای اجتناب از خوابیدگی بوته میزان بذر آن نسبت به ارقام رایج باید حدودا 15 درصد کمتر باشد.

گندم دوروم شبرنگ: دارای عملکرد بالا تحمل به زنگ زرد، حساسیت نسبی به بیماری باکتریایی خوشه صمغی و مقاومت به ریزش دانه بوده و جزء رقم های دوروم زودرس می باشد. تاریخ کاشت مناسب دوروم شبرنگ برای مناطق نیمه گرم از 20 آبان تا 20 آذر و مناطق گرم از 20 آبان تا 15 آذر می باشد. میزان مصرف بذر گندم شبرنگ مثل سایر رقمهای دوروم 10 در صد و میزان مصرف کود اوره 15 در صد بیشتر از ارقام معمولی گندم نان است. 

جو اکسین: شش ردیفه، زودرس، دارای عملکرد بالا، تحمل به خوابیدگی بوته، تحمل به خشکی و کم آبی و تحمل به بیماری برگی هلمنتسپوریوم است. تاریخ کاشت مناسب جو اکسین در مناطق گرم از 5 آذر تا 25 آذر و در مناطق نیمه گرم از از اول آذر تا آخر ماه است. جو اکسین دارای سازگاری وسیع در مناطق گرم و خشک استان فارس است و برای شرایط کم آبی مناسب است. جو اکسین بصورت قصیل قابل کاشت است.

جو نیمروز (تروپی): دو ردیفه، زودرس، دارای عملکرد بالا، تحمل به خوابیدگی بوته، مقاومت به خشکی و کم آبی و تحمل به بیماری برگی هلمنتسپوریوم است. تاریخ کاشت مناسب جو نیمروز در مناطق گرم از 5 آذر تا 25 آذر و در مناطق نیمه گرم از اول تا آخر آذرمی باشد . 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24964

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *