سفر قریب الوقوع اعضاء اتاق بازرگانی اسپارتا و صاحبان صنایع دارویی و آرایشی ترکیه به داراب

IMG 5630

در نشست ارائه دستاوردهای سفر به ترکیه در داراب عنوان گردید

سفر قریب الوقوع اعضاء اتاق بازرگانی اسپارتا و صاحبان صنایع دارویی و آرایشی ترکیه به داراب

جلسه گزارش سفر کارشناسان و باغداران گل محمدی به استان اسپارتا ترکیه با حضور فرماندار ، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ، روسای ادارات ، باغداران گل محمدی و سرمایه گذاران شهرستان در فرمانداری برگزار گردید .

فرماندار گفت: باید سرمایه گذاران و افرادی که توانایی مالی دارند را به سمت سرمایه گذاری در بحث تولید اسانس هدایت کنیم که آن هم درآمدزایی و هم اشتغالزایی خوبی دارد و هم سرمایه گذاری سودآور و مطمئنی است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب، عبدالرضا قاسم پور فرماندار داراب در این جلسه اظهار داشت: ما باید بتوانیم در صنایع فرآوری گل محمدی از تجربه دیگر کشورها استفاده بکنیم و شرایط کشور و شهرستان را ارتقاء ببخشیم. نماینده عالی دولت در شهرستان بیان داشت: متاسفانه صنعت گران، باغداران و دانشگاههای ما با تولیدکنندگان آنچنان که باید  نتوانسته اند با هم ارتباط برقرار کنند و از علم و دانش و تجربیات همدیگر استفاده بکنند و ما در این زمینه مشکل جدی داریم. استفاده از فناوری در تبدیل گل محمدی و تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی ضروری است. قاسم پور تاکید کرد: ما باید صنایع فرآوری گیاهان دارویی و گل محمدی را در داراب ایجاد کنیم و توسعه بدهیم تا بخش زیادی از مشکل بیکاری شهرستان که دغدغه همه مردم است مرتفع  شود. نماینده سیاسی دولت در شهرستان گفت: با وحدت و همدلی مردم و مسئولین و حمایت جدی از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان ایجاد اشتغال و درآمدزایی خواهیم داشت. قاسم پور تصریح کرد: مردم باید همت کنند و بیشتر بیایند پای کار و جشنواره ها با هدف معرفی پتانسیل ها و توانمندیهای داراب برگزار بشود و اگر جدی تر و با برنامه عمل کنیم و بحث های سرمایه گذاری را حمایت کنیم قطعا موفق خواهیم شد. فرماندار تاکید کرد: ما از هر فرصتی برای معرفی داراب و ظرفیت های داراب در بحث کشاورزی و باغداری و همه حوزه ها استفاده خواهیم کرد. نماینده عالی دولت در شهرستان بیان داشت: شهرستان داراب ظرفیتهای بسیار خوبی در بحث گلخانه ها، گیاهان دارویی و گل محمدی دارد و با توجه به بحران آبی که با آن مواجه هستیم توسعه این کشت ها در سطح شهرستان ضروری است. فرماندار برلزوم حذف قوانین دست و پاگیر و بوروکراسی پیچیده اداری در استان تاکید و اظهار امیدواری نمود با مدیریت و کار جهادی مسئولین استان و شهرستان شاهد تحول و توسعه پایدار شهرستان باشیم.

رحیمی مسئول گروه سفر به ترکیه در این جلسه هدف از این سفر را بازدید از مزارع ، صنایع تبدیلی ، بازاریابی گل محمدی و آشنایی با پیشرفت های استان اسپارتا ترکیه بیان کرد . وی سطح زیر کشت گل محمدی ترکیه را 3 هزار هکتار اعلام و اظهار داشت با توجه به سطح زیر کشت شهرستان داراب که بیش از 5 هزار هکتار است مقرر شد گروهی از سرمایه گذاران و صنعتگران ترکیه در آینده ای نزدیک به داراب سفر و از نزدیک در جریان تولید گل محمدی قرار گیرند .

رحیمی با اشاره به اینکه در اسپارتا یک زنجیره تولید گل محمدی وجود دارد اظهار داشت این زنجیره شامل یک هلدینگ با 6 شرکت تولید و فراوری گل محمدی با 8 هزار عضو می باشد . وی در بخش دیگری از گزارش خود به ارتباط بسیار نزدیک صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت ارتباط بنحوی بود که آنها صنعت را مال خودشان می دانستند . کارشناس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به این موضوع که نماد شهر اسپارتا گل محمدی است تاکید کرد: ترکیه ای ها به برند سازی توجه زیادی داشتند و تمام مردم پذیرفته بودند که باید نماد شهر گل محمدی باشد و اگر قرار است اشتغالی بوجود آید باید از ناحیه گل محمدی باشد . وی با اشاره به اینکه در شهر اسپارتا 2300 هکتار گل وجود دارد و 3 تا 4 تن گل تر  و رکورد 8 تن در هکتار دارد اضافه نمود در سال گذشته بیش از 200 میلیون دلار صادرات انواع محصول نهایی شامل انواع عطر، ارایشی و خوراکی داشته اند. و با این فرهنگ سازی که انجام شده این شهر با وجودی که نصف لایزنگان هم گل ندارد به یک برند جهانی گل محمدی تبدیل شده است .
کارشناس مدیریت صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه ما چیزی از ترکیه ای ها کم نداریم اظهار داشت باید روند اخذ مجوزهای بهداشتی را کوتاه کرد و در کنار آن اقداماتی چون به روز کردن دستگاههای اسانس گیری ، ارائه تسهیلات ارزان قیمت ، آشنایی با تکنولوژی های روز ، کمک به احداث کارگاه های کوچک در کنار مزارع در دستور کار قرار گیرد .

IMG 5627

IMG 5634

IMG 5645

اسپارتا 1

اسپارتا 2

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24973

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *