برگزاری دوره آموزشی ضمن خدمت کاشت بهنگام گندم و جو در شهرستان داراب

1

برگزاری دوره آموزشی ضمن خدمت کاشت بهنگام گندم و جو در شهرستان داراب

دوره آموزشی ضمن خدمت کاشت بهنگام گندم و جو در شهرستان داراب جهت کارشناسان بر گزار گردید .

در این دوره که کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی از شهرستان های داراب و زرین دشت حضور داشتند اعضاء هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی داراب در خصوص کشت بهنگام محصولات شتوی گندم ، جو و کلزا توضیح دادند .

منوچهر دست فال 10 فاکتور مهم و بسیار موثر در مدیریت تولید گیاهان زراعی را شامل رعایت تناسب سطح زیر کشت با منابع آبی قابل دست رس (مدیریت آبیاری) ، انتخاب رقم مناسب ، تهیه بستر بذر مناسب بذر ، مدیریت بقایای گیاهی ، رعایت تاریخ کاشت ، کاشت با تراکم بوته و میزان بذر بهینه ، بذرکاری دقیق ، آبیاری به اندازه و به موقع ، مدیریت کنترل علف های هرز و کنترل آفات و بیماری های خسارت زا عنوان نمود . این کارشناس منظور از تاریخ کاشت را

تاریخ اولین آبیاری یا اولین بارش مؤثر پس از کاشت بذر در خاک دانست که در خصوص یک گیاه زراعی ممکن است سه حالت داشته باشد : 1-تاریخ کاشت بهنگام (بیشترین عملکرد).

2- تاریخ کاشت زود هنگام (کاهش عملکرد در اثر کاشت زودتر از بهنگام).
3- تاریخ کاشت دیرهنگام یا تأخیری (کاهش عملکرد در اثر کاشت دیرتر از بهنگام).

این عضو هیئت علمی اضافه نمود تاریخ کاشت از طریق انطباق مراحل رشد و نمو گیاه با پارامترهای اقلیمی ، آفات و بیماری و علف های هرز بر عملکرد کیفی و کمی محصول تأثیر می گذارد که مهمترین این عوامل شامل وضعیت دمای هوا، رطوبت نسبی هوا، باد، دما و رطوبت خاک طول روز ، پتانسیل تبخیر و تعرق ، بارندگی ، آفات و بیماری ها ،  رشد علف های هرز می باشد .

این صاحب نظر غلات با اشاره به اینکه طیف تاریخ کاشت گندم در دنیا آنچنان وسیع است که در هر زمان از سال در جائی از دنیا کاشته شده و در جائی دیگر برداشت می شود ، مهمترین عوامل محدود کننده که موجب تاخیر در تاریخ کاشت می شود شامل تناوب های زراعی ، خصوصا ارقام دیررس ، رطوبت زیاد خاک در اول فصل ، بیماری ها و آفات ، دسترسی به ادوات و ماشین آلات کشاورزی و عدم داشتن دانش فنی می باشد .

ابوالقاسم الحانی نیز در این کارگاه تاریخ کاشت بهینه در کلزا را تاریخ کاشتی دانست که یک رقم بیشترین عملکرد را داشته باشد. تاریخ کاشت بهینه ممکن است فقط یک روز و یا دامنه ای از تاریخ کاشت ها باشد که دارای بیشترین عملکرد باشند و تفاوت عملکرد معنی داری با هم نداشته باشند . این عضو هیات علمی اضافه نمود تاریخ کاشت بهینه ممکن است تاریخ کاشت بهینه اقتصادی بر اساس یک رقم نباشد بلکه بر اساس تناوب زراعی و یا قیمت محصول در بازار باشد.
ایشان یکی از راههای تعیین تاریخ کاشت بهینه را اجرای آزمایشات تجربی دانست بدین نحو که  گیاه زراعی در تاریخ های مختلف و در شرایط مدیریتی یکسان کاشته شده (معمولا به صورت اورتوگونال در بازده های زمانی 10 روزه) و عملکرد گیاه زراعی در تمام تاریخ کاشت ها با هم مقایسه می شوند.

الحانی از جمله محدودیت های رشد و نمو گیاه و مشکلات مدیریت مزرعه در تاریخ کاشت های تاخیری را ریشه دهی ضعیف گیاه ، کاهش راندمان جذب عناصر غذائی و جذب رطوبت ، پنجه دهي كم و کاهش تعداد سنبله در واحد سطح عنوان نمود.
2

IMG 5777

IMG 5843

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24975

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *