کارگاه آموزشی راهکارهای بهبود شرایط مصرف آب و رشد گیاهان در داراب برگزار گردید .

Untitled

کارگاه آموزشی راهکارهای بهبود شرایط مصرف آب و رشد گیاهان در داراب برگزار گردید .

در راستای استفاده بهینه از آب کشاورزی در مزارع و باغات ،کارگاه آموزشی راهکارهای بهبود شرایط مصرف آب و رشد گیاهان در داراب برگزار گردید .

در این کارگاه آموزشی که با همکاری شرکت مهندسین مشاور کاوش پژوهان لارستان برگزار شد روشهای نوین آبیاری شامل سامانه های آبیاری تحت فشار و کم فشار تشریح گردید .

محمد رضا هنر کارشناس شرکت کاوش پژوهان سامانه های آبیاری کم فشار را شامل آبیاری قطره ای کم فشار در باغات ، لوله های دریچه دار در زراعت و باغات ، لوله های پلیمری با نصب دریچه تخلیه آب و زیر سطحی با لوله پولیکا دانست.

این کارشناس از جمله روشهای دیگر آبیاری کم فشار استفاده از نیروی ثقل با تامین انرژی کم جایگزین لوله های پلیمری کم فشار بجای کانالهای درجه 3 و 4 ، نصب دریچه در مقاطع متعدد آبگیری به مزارع و باغات و اصلاح مدیریت مصرف آب در مزرعه و باغ معرفی کرد .

ایشان با اشاره به اینکه در روش آبیاری کم فشار هدف کمک به اصلاح شبکه آبیاری کشاورزانی است که نمی توانند سامانه های آبیاری تحت فشار استفاده کنند ، شرایط عدم استفاده از این روش آبیاری را شوری آب بیش از حد مجاز ، بادهای خیلی شدید و هزینه های زیاد عنوان کرد.

این صاحب نظر آبیاری ، آبیاری قطره ای سطحی ، قطره ای زیر سطحی و بابلر در درختان با حجم آبیاری زیاد را از جمله سامانه های آبیاری تحت فشار دانست . محمد رضا هنر از جمله خصوصیات روشهای مناسب آبیاری نوین را انتقال آب و کود به محدوده رشد ریشه ، مدیریت بر عملیات آبیاری و کنترل اثرات شوری بر گیاه بر شمرد . 

IMG 5862

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24977

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *