برگزاری هفتمین جلسه شورای کشاورزی به ریاست اسماعیل تبادار استاندار فارس

عالی‌ترین مقام سیاسی فارس افزود:  بحث دوم در این جلسه صندوق توسعه بخش کشاورزی در دوبخش بود که در صندوق های توسعه 49 درصد سهم دولت و 51 درصد مردم می باشد و صندوق شهرستانی با تشکیل هیئت مؤسس شامل مدیر شهرستان به عنوان نماینده دولت و سه نفر از کشاورزان آغاز به کار می نمایند؛ وی گفت: صندوق های کشاورزی به مردم مرتبط بوده، که همین راستا خواستار توجه بیش از پیش از جانب سازمان جهاد کشاورزی فارس به این صندوقها شد.

تبادار در همین زمینه گفت: تاکیدی که بنده داشتم از اینکه تلاشی می شود تا یک منبع مالی که ضرورت امروز جامعه همه ابعاد مختلف توسعه است ازجمله کشاورزی،  قوت بگیرد، اما سیاست و کارکرد این صندوق ها برای ما مهم هست تلاش همکاران ما در جهاد کشاورزی بر این باشد که نظام برنامه ریزی و سیاست دولت را دستور کار قرار بدهندو نقطه آخر

استاندار فارس از صندوق تعاون روستایی که در نظام  تنظیم بازار و  نیازمندیهای مردم همت به خرج داده تشکر نمود، او افزود اما نگاه به تعاون روستایی خیلی فراتر اقدامات صورت گرفته می باشد، نقش آفرینی و اثربخشی این مجموعه را در اقتصاد کشاورزی، رونق تولید، ارزش افزوده کشاورزی و توسعه در امر کشاورزی که همان پیوند بین تولید و نظام  عرضه و فروش  در ابعاد مختلف می باشد را از تعاون روستایی خواهانیم و بدین منظور بنا شد در اولین جلسه شورای کشاورزی با یک برنامه جامع توسط رییس سازمان تعاون روستایی این را ارئه دهد و با همفکری اعضای شورای کشاورزی استان به یک برنامه جامع جهت حداکثر بهره برداری از این ظرفیت برسیم.

 امیررضا توکلی مشاور استاندار در بخش کشاورزی در هفتمین جلسه شورای کشاورزی استان فارس گفت: با اشاره به اینکه مراکز اصلی تولید مرغ وتخم مرغ دچار آسیب از بیماری آنفولانزای پرندگان  شده وتوجه به استان فارس  از لحاظ تولید بیشتر خواهد شد افزود :جا به جایی کود در انتشار بیماری آنفلوانزای پرندگان مهم می باشد، وی در این زمینه گفت: قرنطینه شرط لازم است ولی شرط کافی نیست و بایستی از ظرفیت صدا و سیما و با همکاری آموزش و پرورش نسبت به آموزش به دانش آموزان در این زمینه اقدام نمود.

محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت : تعاونی کردن تولید از دیرباز در دستور کار بوده اما هنوز به هدف مطلوبی که از دیر باز مدنظر بوده دست نیافتیم ، به طور ویژه استان فارس که یک استانی کشاورزی هست تعاونی کردن تولید بخش کشاورزی از ضروریات می باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطر نشان کرد : این بحث با توانمندسازی تعاونی ها، ارکان تعاونی ها و مردم امکان پذیر هست.

 این مقام مسئول افزود: جهت راه اندازی زنجیره های تولیدی که در عرصه کشاورزی به دنبال آن هستیم بایستی از ظرفیت مردم استفاده کنیم؛ وی با اشاره به اینکه زنجیره تولید یعنی خدمات پیشین، حین تولید و پسین تولید تا بازار رسانی و بازاریابی گفت این امر از طریق تعاونی ها صورت خواهد گرفت که  در دستور کار قرار گرفته وجلسات متعددی هم برگزار شده که نتیجه این جلسات در شورای کشاورزی مطرح خواهدشد.

سید عبدالکریم رضوی اردکانی؛ رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بیان داشت: ما در حال حاضر ١١٠ صندوق حمایت از بخش کشاورزی در کشور داریم که توسط کشاورزان اداره می شوند. از این تعداد ٣٢ صندوق استانی، ٨ صندوق تخصصی و ملی، ١٣ صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی  ، ٨ صندوق منابع طبیعی و ٤٩ صندوق شهرستانی را شامل می شود.وی افزود: این صندوق ها با اعتباری به میزان ۸۸۰ میلیارد تومان صاحب سرمایه هستند.

رضوی خاطر نشان کرد: از ۱۳ صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی در سطح کشور که با اعتبار ۷/۶ میلیارد تومان مشغول به فعالیت می باشند، فارس با دارا بودن ۳ صندوق و سهم ۳۵ درصدی از صندوقهای زنان روستایی در این زمینه درخشش خاصی داشته است.

او در ارتباط با سایر صندوقهای فارس بیان داشت : یک صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی درفارس فعالیت دارند؛ و از صندوق های شهرستانی نیز دراین  استان یک صندوق شروع بکار کرده و ۱۹ صندوق شهرستانی دیگر  در مرحله اول در حال پوست اندازی و تشکیل می باشند.

شایان ذکر است جلسه شورای کشاورزی در تاریخ 5 اسفند 1396 و با سه دستور جلسه : ارائه گزارش وضعيت آنفولانزاي حاد پرندگان استان فارس و كشور و اقدامات پيشگيرانه، ارائه گزارش وضعيت صندوق هاي حمايت از توسعه سرمايه گذاري استان و برنامه ي توسعه آن و ارائه گزارش اقدامات و برنامه هاي توسعه اي سازمان تعاون روستايي استان  در محل استانداری فارس برگزار گردید.

 

برگزاری همایش روز مهندس در فارس با حضور جناب آقای مهندس کبیری رییس نظام مهندسی و منابع طبیعی کشور

در این مراسم احمد کبیری رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از دیگر مدعوین این همایش  اظهار داشت؛ استان فارس استانی پرجمعیت از نظر اعضای سازمان و هم فعال وموثر در عرصه می باشد، وی  با اشاره به آیه “وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ”  به معنای” هر کسی باید بنگرد چه چیزی برای فردا پیش فرستاده ” گفت: نتیجه عملکرد دیروز خود را امروز مشاهده می کنیم ، او همچنین با ذکر آیه 41   سوره مبارکه روم که می فرماید:” فساد و تباهی در خشکی و دریا آشکار شد به واسطه آنچه دست های مردم فراهم آورده ، تا  برخی از آنچه را که انجام داده اند به آنها بچشاند شاید بازگردند” ؛  افزود: امروز جامعه ما درگیر مشکلات زیست محیطی  از جمله ریز گردها می باشد، که علت آن  به برداشت بی رویه از منابع زیر زمینی و توجه به افزایش کمی محصول بدون تفکر همه جانبه؛ در سال های گذشته  است.

کبیری  افزود : در تکنولوژی جدید نبایستی صرفا گسترش کمی تولید مدنظر قرار گیرد و استفاده از منابع پایه بایستی در حد اعتدال باشد و مثلا در صورت صرفه جویی آب باید این نعمت خدادادی بایستی به طبیعت برگردد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به این که دانش یک نهاده در جهت افزایش تولید می باشد از دولت خواست، همانگونه که جهت تامین نهاده ها به بهره برداران بخش کشاورزی یارانه تعلق می گیر،د جهت خرید دانش فنی نیز این امر صورت گیرد، همچنین این مقام مسئول به کارشناسان توصیه نمود که  با ارتقای توان فنی لازم در جهت افزایش تولید و ثبات توانمندی خود به بهره برداران ، درآمد خود را از افزایش عملکرد بهره بردار تامین نمایند.

 در ادامه این همایش عنایت اله رحیمی معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس گفت: کشوری رو به پیشرفت است که بتواند از نیروهای نخبه خود استفاده کند.

 وی افزود: بزرگترین منبعی که خداوند در بین ابنای بشر به ودیعه گذاشته و  برداشت از آن باعث فزونی می گردد، قوه خلاقیت و تفکر است و  به منظور بالفعل درآوردن این استعداد و منبع خدادادی نیاز به آموزش از جمله آموزش های آدکامیک است، که محصول نهایی آن جمعی از نخبگان و مهندسین کشور می باشد.

وی اظهار داشت: کشوری که بتواند از این منبع استفاده کند، یقینا به سمت و سوی تعالی گام های سریعتری را برخواهد داشت و طبیعی است استفاده از دانش کشورهای پیشرفته معمولا بستراستفاده مطلوب از نیروهای انسانی را فراهم می سازد و اعتقاد بر این است کشوری می تواند ادامه حیات مطلوب و بهینه را برای مردم رقم بزند که بتواند پاسخ گوی نیاز های به حق مردم باشد و سازمان مردم نهاد تخصصی کشاورزی بهترین ساز وکار برای انتقال نهادمند و قانونی،  نیازهای مردم به دست اندرکاران حاکمیت می باشد، که این انتقال نیاز به شکل علمی و قانونی همراه با ارائه راهکار و نتیجه مثبت را در پی خواهد داشت.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جهت یاری دولت و سیستم مدیریتی کشور، به منظور کاهش چالش های پیش روی بخش کشاورزی از متخصصین امر طلب یاری می نماییم و البته این متخصصین اعم ازاساتید دانشگاهی و نیز دانش آموختگانی می باشند که علاوه بر دانش آکادمیک  در عرصه عمل تجربه کسب نموده اند.

درادامه این همایش محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه از اهداف اقتصاد مقاومتی دانش بنیان کردن همه شئون کاری در نظام جمهوری اسلامی می باشد، افزود: دانش بنیان کردن فعالیت ها در بخش کشاورزی نیز به عنوان یکی از بخش های عمده اقتصادی به خصوص در استان پهناور فارس،  به عنوان هدف اساسی مورد توجه قرار گرفته، که این مهم از طریق نیروی انسانی فرهیخته، فهیم و دانشمندی که همان مهندسین کشاورزی می باشند به دست می آید.

وی در ادامه با بیان این که  استان فارس با دارا بودن بیش از پانزده هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی، از غنای بسیارخوبی به لحاظ مهندسی  برخوردار است، گفت این امر ضرورت برخورد علمی با چالش های بخش کشاورزی و ارائه بسته اجرایی از سوی متخصصین را مشهود می سازد.

وی دانش آموختگان بخش کشاورزی را به تفکر، برخورد علمی و ارائه بسته اجرایی ؛ در زمینه چگونگی رسیدن به بهره وری لازم در بخش کشاورزی، افزایش توان تولید، استفاده بهینه از نهاده ها در جهت رسیدن به تولید بالا، مدیریت آب به عنوان مهم ترین و کمیاب ترین نهاده، برخورد موثرو به موقع در مقابله با آفات و بیماری های دامی و گیاهی، ارائه نظام بازاریابی و بازار رسانی مناسب با تولیدات محصولات کشاورزی در استان فراخواند.

وی در همین راستا خواستار توسعه شرکت های خدمات محصولات کشاورزی به شکل فراگیر در جهت مدیریت بازاریابی و بازاررسانی محصولات کشاورزی شد و همچنین از جمله ظرفیت بزرگ استان به منظور اشتغال زایی جهت دانش آموختگان بخش کشاورزی وکمک به سلامت جامعه را مقوله استاندارد سازی کلیه محصولات کشاورزی دانست، که در این زمینه برنامه راهبردی استاندارد سازی محصولات یا برنامه محصولات گواهی شده نیز ارائه شده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اغلب بهره برداران بخش کشاورزی افراد مجرب و توانمند در زمینه فعالیت خود می باشند، لذا کارشناسان کشاورزی بایستی در کنار دانش بنیان کردن اقتصادکشاورزی، تعامل با بهره برداران کشاورزی در جهت جلب اعتماد بیشتر آنها را در سر لوحه خود قرار داده و تکنولوژی روز و دانش حاصل از تحقیقات کشاورزی را در اختیار بهره برداران گذاشته تا حداکثر بهره وری را از سرمایه و نهاده های خود داشته باشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه اعلام آمادگی در زمینه استفاده از دانش روز دنیا در راستای بهینه کردن کشاورزی استان نمود و متذکر شد که با میزان آب مصرفی در حال حاضر بایستی تولیدی بیش از 2 برابر محصول فعلی داشته باشیم.

در این همایش حسین رییسی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: مهندسی عبارتست از تلفیق فن وهنر با یکدیگر در فرآیند شناخت آفرینش، شناخت طبیعت و شناخت انسان  تا اثری به عنوان یک پروژه برای رفع نیاز جامعه آماده بهره برداری شود .

وی افزود : مهندس کسی است که تلاش می کند که یک ساختار علمیاتی را از مفهومی ایجاد نموده و مهندسان در فرآیند خلق یک پروژه همگام با استفاده از علم  ناگزیر به استفاده از فن آوری و تکنولوژی می باشند.

حسین رییسی ضمن ارائه گزارش عملکرد سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فارس بیان داشت: این سازمان با 15 هزار و 455 عضوحقیقی و 685 عضو حقوقی، دارای رتبه دوم کشوری از نظر تعداد اعضا می باشد

این مقام مسوول در ادامه به چالش های پیش روی  سازمان  خویش اشاره کرد و بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در بخش کشاورزی توسط سرمایه گذاران،  نوسان قیمت بازار، پایین بودن درآمد بهره بردار، مقاومت در مقابل تغییر و تحول جهت مهندسی کردن فرآیند تولید  و عدم تمایل به عقد قرارداد با مسئول فنی به دلیل در آمد کم تولید کننده حتی در مواردی که الزام قانونی وجود داشته نیز ذکر نمود.

رئیسی در خاتمه  به منظور ایجاد فرصت های شغلی بیشتر، جهت دانش آموختگان جویای کار؛ خواستار واگذاری تصدی گری در بحث امور اراضی،امور زیر بنایی، آب و خاک ،مکانیزاسیون، حفظ نباتات، صنایع تبدیلی شد و  نیز پیشنهادات دیگری از جمله استفاده از ظرفیت کارشناسان رسمی نظام مهندسی، پذیرش رتبه بندی سازمان نظام مهندسی به عنوان معیار صلاحیت افراد، تفویض اختیار بخش دولتی به این سازمان در زمینه صدور گواهی سلامت  را مطرح کرد.

گفتنی است در مراسم همایش بزرگداشت روز مهندسی ،از محمد مهدی قاسمی رئیس  سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به دلیل حمایت های همه جانبه از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس تجلیل شد و تندیس و لوح تقدیر به وی اهدا گردید.

 

جلسات توجیهی راه اندازی صندوق های خرد زنان روستایی در مناطق مختلف شهرستان با حضور زنان روستایی در داراب برگزار گردید .

برگزاری جلسات توجیهی راه اندازی صندوق های خرد زنان روستایی ، تسهیلگری و کارآفرینی در داراب جلسات توجیهی راه اندازی صندوق های خرد زنان روستایی در مناطق مختلف شهرستان با حضور زنان روستایی در داراب برگزار گردید . در این جلسات کارشناس زنان روستایی مهمترین اهداف تشکیل صندوق های اعتبارات خرد را  توانمندسازی جامعه محلی […]

شیوه های نوین آبیاری و افزایش بهره وری و صرفه جویی و مدیریت مصرف آب، نیاز شهرستان داراب است

فرماندار داراب در مراسم افتتاح همزمان 915 هکتار طرح سامانه های نوین آبیاری با حضور استاندار فارس: شیوه های نوین آبیاری و افزایش بهره وری و صرفه جویی و مدیریت مصرف آب، نیاز شهرستان داراب است به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی ، عبدالرضا قاسم پور فرماندار داراب، ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به استاندار […]