جلسات توجیهی راه اندازی صندوق های خرد زنان روستایی در مناطق مختلف شهرستان با حضور زنان روستایی در داراب برگزار گردید .

IMG 6060

برگزاری جلسات توجیهی راه اندازی صندوق های خرد زنان روستایی ، تسهیلگری و کارآفرینی در داراب

جلسات توجیهی راه اندازی صندوق های خرد زنان روستایی در مناطق مختلف شهرستان با حضور زنان روستایی در داراب برگزار گردید .

در این جلسات کارشناس زنان روستایی مهمترین اهداف تشکیل صندوق های اعتبارات خرد را 

توانمندسازی جامعه محلی از طریق ایجاد بستری مناسب برای مشارکت جمعی زنان در قالب گروه های اعتبار- پس انداز ، ارتقاء مهارت های فردی و اجتماعی زنان روستایی از طریق برنامه های آموزشی ، تجهیز پس انداز خانوارهای روستایی در جهت تامین مالی فعالیت های درآمدزا و

افزایش درآمد خانوارهای کم درآمد از طریق پرداخت وام های کوچک برای انجام فعالیت های درآمدزا عنوان نمود . مهناز جوان اظهار داشت اعضا این صندوق ها را زنان روستایی تشکیل می دهند و سرمایه صندوق ها متعلق به زنان عضو است . این کارشناس زنان روستایی اضافه نمود اعضا هر صندوق به گروه هایی 5 تا 7 نفره تقسیم شده و حداکثر تعداد اعضا در هر صندوق 50 نفر می باشد. وی دیگر ویژگی عمده این صندوق ها را ارائه خدمات آموزشی اعم از آموزش عمومی، تخصصی و آموزش برای مدیریت صندوق ها از طرف معاونت ترویج وآموزش  ،  پرداخت وام بدون اخذ وثیقه و در اولویت قرار داشتن خانوارهای کم درآمد در هر روستا عنوان نمود .

سمیه بشارتی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این صندوق ها ماهیت توسعه ای دارند اظهار داشت مدیریت صندوق را می توان در دو مرحله راه اندازی و واگذاری تعریف کرد. راه اندازی شامل مراحل مختلف تشکیل یک صندوق است که می توان آن را به وظایفی چون انتخاب روستای مناسب ، ایجاد ارتباط با مردم محلی و توجیه طرح ، عضوگیری ، تشکیل جلسات اعتبارپس انداز، جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی فعالیت های درآمدزا، انتخاب هیئت مدیره، تنظیم دفاتر حسابداری، برنامه ریزی برای ارائه آموزش های عمومی و تخصصی، پرداخت اولین دوره وام دانست این مراحل فرایند برنامه های اعتبار خرد را  تشکیل می دهند. وی اضافه نمود مرحله واگذاری هنگامی است که فرایند شکل گرفته و جامعه محلی اداره صندوق ها را به عهده می گیرند. تعداد اعضا در هر صندوق حداقل 30 و حداکثر 50 نفر خواهد بود. این کارشناس در خصوص عضو گیری اظهار داشت در صورتی که در یک روستا تعداد متقاضی عضویت که واجد شرایط هستند بیشتر از حد نصاب بود می توان تعداد صندوق ها را افزایش داد ، اولویت عضویت در صندوق با خانوارهای کم درآمد در هر روستاست و در صورتی که تعداد اعضا کمتر از حد نصاب باشد از سایر خانوارهایی که تمایل به عضویت دارند، می توان عضوگیری کرد . ایشان پس انداز را یکی از منابع عمده تشکیل سرمایه در صندوق ها دانست و اضافه نمود هریک از اعضا در هر جلسه(15 روز یک بار) می باید مبلغی را به عنوان پس انداز بیاورد. حداقل پس انداز توسط اعضا در جلسه اول تعیین خواهد شد. اعضا می توانند پس انداز بیشتری را انجام دهند، اما پس انداز بیشتر سقف وام برای یک عضو را افزایش نمی دهد.افزایش پس انداز در یک گروه می تواند سقف وام را افزایش دهد.

در این جلسات ضمن رای گیری و تعیین رئیس ، حسابدار و منشی جهت هر صندوق مقرر گردید اعضاء ضمن تشکیل جلسه ای در محل روستا بنا بر دستور العمل ، مدارک جمع آوری تا مقدمات شروع بکار و افتتاح حساب جهت هرصندوق فراهم گردد . لازم به ذکر است این جلسات تا کنون در شهر فدامی بخش فورگ ، رستاق ، حسن آباد فسارود ،  بانوج و هیربدان برگزار گردیده است . 

IMG 6051

IMG 6088

IMG 6101

IMG 6201

IMG 6208

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24982

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *