برگزاری جلسه انتخاب هیات اجرایی موسس صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان داراب

IMG 6464

برگزاری جلسه انتخاب هیات اجرایی موسس صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان داراب

جلسه انتخاب هیات اجرایی موسس صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان داراب با حضور مدیر توسعه عملیات و بهره وری تهران ، کارشناس سازمان جهاد کشاورزی فارس ، دیگر مسئولین ، نمایندگان تشکل ها و کشاورزان پیشرو برگزار گردید .

در این جلسه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با ارائه گزارشی از وضعیت کشاورزی شهرستان داراب اظهار داشت بخش کشاورزی مهمترین بخش در اقتصاد شهرستان محسوب می شود بطوری که امرارمعاش بیش از 90 درصدجمعیت بصورت مستقیم و غیر مستقیم از بخش کشاورزی می باشد . سیدی افزود داراب با توجه به وسعت اراضی حاصلخیز و شرایط متنوع و مطلوب آب و هوایی از جایگاه ویژه ای در سطح استان و کشور برخوردار هست و کمتر شهرستانی در کشور وجود دارد که دارای چنین تنوع چشمگیری در تولید محصولات زراعی و باغی باشد . بطوری که در این شهرستان ، خرما ( ویژه مناطق گرم و خشک ) مرکبات ، انار و انجیر ( ویژه مناطق معتدل ) و انواع درختان هسته دار و دانه دار نظیر شلیل ، هلو ، گیلاس ( ویژه مناطق معتدل و سرد ) در کنار هم رویش دارند . سیدی شرایط ویژه باغات دیم شهرستان داراب را فرصتی بی نظیر جهت سرمایه گذاری عنوان نمود . سکان دار بخش کشاورزی داراب از جمله شرایط باغات دیم را اشتغالزایی بالغ بر 10 هزار خانوار با بیش از 30 هزار نفر جمعیت بیان و اضافه نمود حضور پررنگ 6 تعاونی بعنوان یک بستر مردمی و خودجوش با بیش از 3 هزار نفر عضو بعنوان پل ارتباطی ، عدم استحصال آب به منظور تولید محصول از منابع محدود درشرایط خشکسالی از دیگر مزایای این باغات می باشد .

نظری مدیر توسعه عملیات و بهره وری شرکت مادر تخصصی صندوق توسعه بخش کشاورزی از تهران با بیان اینکه بر طبق ماده 12 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی ( مصوب 1379 ) وزارت جهادکشاورزی مکلف گردیده است در جهت حمایت از توسعه بخش کشاورزی نسبت به تشکیل صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی با مشارکت تولید کنندگان بخش کشاورزی اقدام نماید اظهار داشت بر طبق مواد 17 و19 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی ، وزارت جهاد کشاورزی موظف گردیده است در اجرای ماده 18 قانون برنامه چهارم ، 49% آورده سهم در بخش کشاورزی ( بخشی ، شهرستانی ، استانی ، ملی ، تخصصی و محصولی ) را از محل فروش امکانات قابل واگذاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های تابعه پس از واریز به حساب خزانه و رعایت مقررات از طریق شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در سراسر کشور تامین نماید .

نظری اضافه نمود این صندوق داراي شخصيت حقوقي و استقلال اداري و مالي است و به صورت شرکت سهامي خاص فعاليـت مي کند . صندوق با تابعيـت ايران و براساس دستورالعمل مربوطه براي مدت نامحدود تشکيل مي شود . این کارشناس اهداف این صندوق ها را حمایت از تشکیل سرمایه وتقویت حجم وکیفیت سرمایه گذاری تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی عنوان و افزود در اساسنامه مصوب ، موضوع شرکت صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی ، اعطای تسهیلات و انجام حمایت های مالی به تولید کنندگان و متقاضیان سرمایه گذاری دربخش کشاورزی پیش بینی شده است . وی در خصوص سرمایه صندوق ها بیان داشت سرمایه صندوق ، سرمایه مستقلی است که از مشارکت تولید کنندگان و فعالان بخش کشاورزی و سهم صندوق مادر تخصصی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به میزان حداکثر 49% تشکیل می شود و سهامداران در منافع و زیانهای احتمالی حاصل از بکارگیری سرمایه سهیم می باشند . در شرکت سهامی مذکور ، سرمایه سهامداران نقش اساسی ایفاء می نماید . نظری تصریح کرد با توجه به تزریق بخشی از سرمایه توسط دولت ، اعتبار این دسته از صندوق ها در میان کشاورزان روز به روز بیشتر گردیده است و با توجه به اینکه حداکثر میزان مشارکت دولت در این صندوق ها 49% می باشد ، مادام که کمتر از 50 درصد سهام آن متعلق به دولت است شرکت دولتی تلقی نمی شود .

جلالی کارشناس مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی فارس در این جلسه ارکان تصمیم گیرنده درصندوق های حمایت ازتوسعه بخش کشاورزی را شامل مجمع عمومی موسس ، مجمع عمومی عادی ، هیات مدیره ، مدیرعامل و بازرسان صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی عنوان و اضافه نمود هر شرکت سهامی بوسیله عده ای از اشخاص صاحب سهم که قانون عنوان هیات مدیره به آنها داده است اداره می شود. انتخاب مدیران بوسیله مجمع عمومی عادی صورت می گیرد اما اولین مدیران شرکت بوسیله مجمع عمومی موسس انتخاب می شوند. هيئت مديره صندوق داراي 5 عضو اصلي و 2 عضو علي البدل مي باشد که از بين صاحبان سهام با تصويب مجمع براي مدت دو سال انتخاب مي شوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.جلالی افزود جهت ثبت و تاسیس شرکت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی رعایت موارد و ارائه مدارک ذیل الزامی می باشد :

1-    ارائه دو نسخه از اساسنامه تکمیل شده صندوق (مصوب هیات وزیران ) که تمامی صفحات آن به امضاء کلیه سهامداران برسد .

2-    ارائه دو نسخه اظهارنامه تکمیل شده صندوق و امضاء ذیل آن توسط کلیه سهامداران

3-    ارائه دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی ( موسس)که به امضاء هیات رئیسه و هیات مدیره و بازرسین و سهامداران( لیست حاضرین )رسیده باشد .

4-    ارائه دو نسخه صورت جلسه هیات مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد

5-    ارائه گواهی پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آنجا باز شده است .

6-     تکمیل و در خواست فرم تعیین نام همراه با پرداخت حقوق دولتی

7-    ارائه کپی کارت ملی و صفحه اول شناسنامه برابر اصل کلیه سهامداران و هیات مدیره و بازرسین .

8-    حداقل 35% سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آنجا باز شده است .

9-    تکمیل و در خواست فرم تعیین نام همراه با پرداخت حقوق دولتی

10- ارائه کپی کارت ملی و صفحه اول شناسنامه برابر اصل کلیه سهامداران و هیات مدیره و بازرسین

در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر با حاضرین و کشاورزان پیشرو ، تعدادی از آنها به شرح زیر به عنوان هیات اجرایی موسس صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان داراب انتخاب شدند . از بخش مرکزی مختار عسکری ، ملک محمد ارجمند ، محمد ابراهیم پیرزاده و مسعود خوشبو ، از بخش جنت غلامرضا کرمی ، روح اله فرح و اسداله کوچکی ، از بخش رستاق کرامت محمدی و اسد صفری ، از بخش فورگ اصغر سلمانی و علی اکبر دهقان و دو نفر بنام های علیرضا نصری و محمد ابراهیم روئین تن بعنوان مشاور حقوقی .

IMG 6454

IMG 6457

IMG 6447

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24989

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *