کارگاه آموزشی تب کریمه کنگو در شهرستان داراب برگزار گردید .

IMG 7386

کارگاه آموزشی تب کریمه کنگو در شهرستان داراب برگزار گردید .

با توجه به گرم شدن هوا و احتمال شیوع بیماری کارگاه آموزشی تب کریمه کنگو در منطقه عشایری بیخ و بنگل داراب برگزار گردید .

کارشناس اداره دامپزشکی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) را از بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و دام دانست که عامل آن ویروسی از خانواده بانیاویریدا ((Bunyavardae و جنس نایروویروس (Nairovirus)می باشد . نوروزی عامل انتقال بیماری را کنه از خانواده هیالوما معرفی و اضافه نمود مقاومت ویروس در برابر حرارت کم است و در دمای 56 درجه سانتی گراد به مدت 30 دقیقه از بین می ورد . این کارشناس با اشاره به اینکه ویروس در برابر ضد عفونی کنندها خصوصآ ترکیبات اسیدی مقاومت ندارد و در محیط اسیدی ایجاد شده پس از جمود نعشی در گوشت از بین می رود ، مناطق انتشار بیماری را درایران طی چند سال اخیردراستانهای خوزستان ، بوشهر ، چهارمحال بختیاری ، سیستان و بلوچستان ، آذربایجان غربی ، یزد ، کرمان ، تهران ، اصفهان و فارس گزارش معرفی نمود .

نوروزی با تاکید بر اینکه راه انتقال بيماري CCHF گزش كنه ، لاشه حيوان ، خون وترشحات حيوان آلوده

تماس با خون و بافتهاي بيمار مبتلا است اظهار داشت همه افراد جامعه احتمال ابتلا به بیماری را دارند. این کارشناس دامپزشکی افزود گروههای در معرض خطر شامل دامداران ، چوبداران ، دامپزشکان ، کارکنان دامپزشکی ، سلاخان ، قصابان ، کارکنان کشتارگاه ، پزشکان ، پرستاران ، بهیاران ، کارکنان بیمارستان ،

کارکنان رستوران ها وکبابی ها می باشند که در صورت ابتلا علائمی همچون تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تهوع، استفراغ، گلودرد، دل درد بهمراه دارد ولی دام ها بندرت علائم کلینیکی نشان می دهند . نوروزی در خصوص اطلاع رسانی و آموزش به خانواده و جامعه توصیه هایی به شرح زیر ارائه نمود .

1- از مصرف گوشت گرم خوداری نموده و حداقل گوشت 24 ساعت در دمای 1-4 درجه (داخل یخچال) نگهداری شود.

2- جگر 48 ساعت داخل یخچال نگهداری شود .

3- ویروس در محیط اسیدی PH=6/8کاملا از بین می رود .

4- از مصرف گوشت با ذبح غیر بهداشتی خودداری گردد

5- از همزیستی با دام تا حد امکان خودداری شود.

در پایان دامداران شرکت کننده در کارگاه سوالات خود را مطرح که توسط نوروزی پاسخ داده شد . گفتنی است منطقه عشایری بیخ و بنگل دارای 120 نفر دامدار و 3000 راس دام می باشد که در فاصله 45 کیلومتری شرق داراب قرار دارد .

IMG 7362

IMG 7378

IMG 7374

IMG 7392

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25001

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *