مسابقه فرهنگی رمضان 97 در مدیریت جهاد کشاورزی شیراز برگزار گردید.

 

1-روزه داران واقعی چه کسانی هستند ؟

روزه تنها خودداری از خوردن و آشامیدن نیست بلکه روزه باید با امور زیر توأم باشد.

1-زبان خود را از دروغ نگاه دارد.   2-دیده های خود را از حرام بپوشاند.  3-غیبت دیگر روا ندارد.   4-سوگند مخورد هر چند راست باشد.   5-از فحاشی و دشنام  بپرهیزد.   6-به کسی ظلم و ستم نکند.   7-از حسد بپرهیزد.

2-نقش نماز در سلامت رفتار فردی و اجتماعی  ؟

نماز  کشتی نجات است که همه افراد جامعه را از طوفان آسیبها و خیزاب ها عبور می دهد و یکی از بهترین راههای پیشگیری و حتی درمان آسیبهای اجتماعی و معضلات اجتماعی می باشد. آسیب ها چون طلاق- خودکشی- بیکاری- قانون شکنی- ناهنجاری- بی نظمی و غیره…. اگر بتوانیم فرهنگ نماز خواندن را گسترش دهیم می توانیم مانع بروز انحرافات گوناگون در بین این قشر آسیب پذیر جامعه  شده و یا آنها را به میزان قابل توجه کاهش دهیم به فرمایش قرآن تارکین نماز همان مجرمینی هستند که وقتی از آنان سؤال می شود که چه چیزی باعث جهنمی شدن شما شده است می گویند ما نماز نمی خواندیم. نماز جماعت در مساجد زمینه آشنایی مسلمانان را با همدیگر فراهم می آورد و این آشنایی در محلات، محل های کسب و کار و طی تعاملات اجتماعی عمیق تر می شود آشنایی افراد یک محله یا شهر و برقراری شبکه گسترده تعاملات روابط بین فردی باعث شکل گیری نوعی نظام نظارت همگانی در جوامع اسلامی می شود که بدون نیاز به مراجع دولتی و رسمی تأمینی و نظارتی بروز ناهنجاری ها و جرایم اجتماعی را از بین می برد و بر مبنای اصل امر به معروف و نهی از منکر به ایجاد نظم اجتماعی ، اعتماد عمومی ،  سلامت  فردی و اجتماعی و محو مظاهر مفاسد اجتماعی در جامعه کمک شایانی می کند. (نماز ضامن اجرای واقعی برای  بسط عدالت و گسترش حق و حقیقت و اجتناب از هرگونه جرم و جنایت توسط فرد و در نتیجه پاکسازی جامعه می باشد.)

3-آثار و برکات پرداخت زکات و همچنین آثار سوء عدم پرداخت زکات  ؟

آثار و برکات پرداخت زکات سبب برکت در محصولات – حفظ اموال ، پرداخت آن همراه با پاداش هایی که در دنیا و آخرت ارزانی شخص می گردد و در رفع فقر و بینوایی فقیران مؤثرند.

آثار سوء عدم پرداخت زکات رفع برکت از محصولات – نزول بلاهای مختلف – از بین رفتن اموال  دگرگونی نعمت ها- عدم نزول باران و … خداوند متعال، زکات و نماز را همراه قرار داده است و فرمود: نماز را به پا دارید و زکات بپردازید. پس کسی که نماز بخواند و زکات ندهد، مثل آن است که نماز نخوانده است، زیرا این دو با هم هستند. از آنجا که زکات از ضروریات اسلام است، هرگاه کسی ضمن اعتماد به زکات، به خاطر سهل انگاری و کم اهمیت دانستن احکام الهی از پرداخت آنها خودداری ورزد، فاسق است و مرتکب گناه کبیره شده است ، اما هرگاه عدم پرداخت حقوق مالی به دلیل عدم اعتقاد به این ضرورت اسلامی باشد، از زمره کافران به حساب می آید.

امام صادق علیه السلام فرمود : کسی که به مقدار یک قیراط (یک بیستم) زکات واجبش را ندهد پس نه مؤمن است نه مسلمان و این همان کسی است که خداوند حالش را در هنگام مردن خبر داده که می گوید: پروردگارا مرا به دنیا برگردان  تا کار نیکی در ترکه خود انجام بدهم.

4-نقش عفاف و حجاب در خانواده و اجتماع چیست  ؟

نقش حجاب و پوشش در ابعاد مختلف دارای آثار و فواید زیادی است که مهمترین فواید آن عبارتند از:

1-مبارزه با نفس 2-حجاب و سلامت زنان در جامعه 3- ارزش و احترام زن  4- جلوگیری از چشم چرانی در جامعه  5- آرامش روانی      6- تمایل جوانان به ازدواج  7- نتایج حجاب در سلامت بخشی خانواده 8- نتایج حجاب در استحکام پیوند خانواتدگی 9– ایجاد آرامش روانی در افراد جامعه و مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب

5- دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص پدافند غیر عامل شرح دهید ؟

پدافند غیر عامل مثل مصونیت سازی بدن است از درون ما را مصون می کند معنایش این است که ولو دشمن تهاجمی هم کند و زحمتی هم بکشد و ضرب و زوری هم بزند اثری نخواهد کرد ، این پدافند غیر عامل نتیجه اش این است ببیند چقدر مهم است که ما این حالت را در کل پیکره کشور و جامعه در دستگاهای مختلف به وجود بیاوریم . کاری کنیم که همت ما فقط مصروف با این نباشد که دشمن را منصرف کنیم یا برای مقابله خود را آماده کنیم . نه کاری کنیم که ما مصونیت در خودمان بوجود بیاوریم این با پدافند غیر عامل تحقق پیدا می کند بنابراین این مسئله بسیار مهمی است که بایستی راه بیفتد . بنابراین پدافند غیرعامل یک اصل خواهد بود برای همیشه نه برای یک مقطع خاص .

6- حقوق شهروندی را تعریف کنید و تقسیم بندی کلی آن را ذکر نمائید؟.

در واقع مجموعه حقوقی که از افراد به اعتبار موقعیت شهروندی خود دارا می باشند و نیز مجموعه قواعدی که بر موقعیت آنان در جامعه حکومت می کند گفته می شود.

تقسیم بندی کلی : سه  گونه 1ـ حقوق مدنی 2ـ حقوق سیاسی 3ـ حقوق اجتماعی

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=13242

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *