کارگاه آموزشی مدیریت مصرف آب کشاورزی در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان داراب برگزار گردید

Picture1

با همکاری فرمانداری ، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس صورت پذیرفت

کارگاه آموزشی مدیریت مصرف آب کشاورزی در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان داراب برگزار گردید

با توجه به وضعیت نگران کننده منابع آبی کشاورزی یک دوره کارگاه آموزشی مدیریت مصرف آب کشاورزی با همکاری فرمانداری ، مدیریت جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان داراب برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب در این کارگاههای آموزشی یک روزه بهره برداران با اصول و روش های مدیریت مصرف آب در مزارع و باغات آشنا شدند . فرشید نوابی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و کشاورزی منابع طبیعی فارس با اشاره به اینکه بحران آب در جهان به صورت عام و در ایران به طور خاص یک چالش جدی و فراگیر است افزود برای مقابله بااین بحران یکی از راه حل های اساسی افزایش بهره وری از منابع آب موجود با توسعه روش های نوین آبیاری است.

نوابی اظهار داشت افزايش بهره وري از آب مصرفي در بخش كشاورزي ، در گرو تعيين الگو و تركيب كشت بهينه و الگوي مناسب مصرف آب است که با توجه به كمبود شديد منابع آب در جنوب كشور ، اطلاع داشتن از حد بهينه آب مصرفي كه رابطه مستقیمی با عملكرد محصول دارد امري لازم است . عضو هیات علمی مرکز تخقیقات و کشاورزی منابع طبیعی فارس با تاکید بر اینکه از 88  ميليارد مترمكعب آب كه هر ساله استحصال مي شود حدود 83 ميليارد متر مكعب آن در بخش  كشاورزي مصرف مي شود یادآور گردید متاسفانه 63 ميليارد مترمكعب این آب به هدر مي رود .

نوابی راهکار عملی در شرایط موجود را توسعه سيستم هاي آبياري باراني به شرط حفظ سطح زیرکشت بیان نمود . وی ادامه داد نتايج پژوهش های چندین ساله در ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب نشان داد که در صورت استفاده از منابع آب سطحي، توسعه سيستم هاي آبياري تحت فشار اگر با افزايش سطح کشت همراه نباشد باعث افزايش درآمدهاي ملي و کاهش افت آب هاي زيرزميني خواهد شد.

این صاحب نظر کشاورزی یکی از روش های آبیاری مدیریت شده را آبیاری تیپ عنوان و در تعریف آن بیان داشت آبیاری با نوار تیپ یکی از روش های آبیاری موضعی است که در دو دهه ی اخیر در کشور های پیشرفته صنعتی در سطح وسیع ، برای واحد های زراعی و باغی مورد استفاده قرار گرفته است و در کشور ما نیز چند سالی است که مورد بهره برداری قرار گرفته و استفاده از آن رو به گسترش است . تنها تفاوت این روش با آبیاری قطره ای ،کاربردنوار های تیپ به جای لوله های آبده مرسوم و قطره چکان ها بوده و در واقع ، این سیستم مشتمل بر ایستگاه پمپاژ و فیلتراسیون و خطوط لوله های اصلی ، نیم اصلی و مانیفولد می باشد . ایشان مزایای کاربرد این روش را هدر رفت بسیار کم آب ، آسان بودن عملیات زراعی و یکنواختی توزیع آب بیان کرد .

IMG 7800

 

IMG 7811

 

IMG 7839

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25009

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *