برگزاری کارگاه آموزشی خاک ورزی حفاظتی در مراکز جهاد کشاورزی داراب

Picture1

برگزاری کارگاه آموزشی خاک ورزی حفاظتی در مراکز جهاد کشاورزی داراب

با توجه به بحران آب موجود در شهرستان و لزوم استفاده بهینه از آب موجود یک دوره کارگاه آموزشی خاک ورزی حفاظتی در مراکز جهاد کشاورزی داراب برگزار گردید .

حبیب اله رستگار مسئول واحد مکانیزاسیون مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب در این کارگاهها با مقایسه روش‌های مختلف کاشت اظهار داشت درروش فاروئر یا جوی و پشته ای ابتدا اقدام به کودپاشی با دستگاه‌های کودپاش سانترفیوژی یا به کمک دست نموده بعد به‌وسیله همان کودپاش‌ها یا بذرپاش‌های ریزشی اقدام به بذرپاشی می‌نمایند. سپس با دیسک اقدام به زیر خاک کردن بذر کرده و در انتها به دلیل عدم توانایی آبیاری اقدام به فاروئر زنی می‌نمایند. رستگار از جمله معایب این روش را قرارگیری بذر و کود در کنار یکدیگر ، عدم توانایی کنترل عمق کاشت و کاهش تراکم گیاه در مزرعه برشمرد .

در روش کرت بندی بعد از عملیات بذر پاشی به وسیله کودپاش یا بذر پاش ها زمین را دیسک و فاروئر زده و سپس کرت های مربع یا مستطیل شکل آماده می گردد .

وی سومین روش کاشت را روش کودکار بذرکار کف کارعنوان نمود . در این روش ابتدا با دستگاه که دارای بیلچه‌های 60، 75 ، 100 سانتی‌متر است اقدام به فاروئر زدن می‌کنند و سپس به دلیل مجزا بودن مخزن و لوله‌های سقوط و کارنده کود و بذر ، اقدام به عملیات کود کاری می‌نمایند . در این روش کودها در زیر بذر قرار می‌گیرد سپس بر روی کود خاک ریخته و بذر را بر روی آن می‌کارند و یک‌لایه قابل‌کنترل از خاک که همان عمق کاشت است بر روی بذر قرار می‌دهند بعد به‌طور دلخواه اقدام به نصب لوله‌های آبیاری تیپ می‌نمایند. مسئول واحد مکانیزاسیون از مزیت های مهم این روش را صرفه‌جویی در مصرف کود به دلیل پخش کود به‌صورت نواری در زیر گیاه ، توانایی کنترل عمق کاشت بذر ، صرفه‌جویی در زمان، سوخت و جلوگیری از فشردگی خاک ، یکنواختی سطح سبز در مزرعه ، صرفه‌جویی در مصرف آب ، یکنواختی سطح سبز در مزرعه و کاهش 130-150 کیلوگرمی بذر مصرفی به ازای هر هکتار نسبت به روش کاشت فاروئری بیان کرد . حبیب اله رستگار از جمله مزایای کشت حفاظتی علاوه بر کاهش تردد ماشین آلات در مزرعه ، افزایش ماده آلی خاک ، کاهش زمان عملیات و کاهش مصرف سوخت صرفه جویی در میزان آب مصرفی عنوان و میزان آن را معادل 30 در صد بیان نمود .

IMG 8163

IMG 8243

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25019

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *