شورای کشاورزی شهرستان داراب با حضور فرماندار و مشاور استاندار برگزار گردید .

IMG 8654

فرماندار داراب در جلسه شورای کشاورزی

از سرمایه گذران بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی حمایت قاطع می کنیم .

شورای کشاورزی شهرستان داراب با حضور فرماندار و مشاور استاندار برگزار گردید .

فرماندار گفت بایستی صنایع تبدیلی برای فراوری و بسته بندی گل محمدی، انجیر، بادام، انار و دیگر محصولات کشاورزی درشهرستان راه اندازی شود. ما باآمادگی کامل، قاطعانه از سرمایه‌گذاران شهرستان خصوصا سرمایه گذاران صنایع تبدیلی حمایت می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب ، علی مظفری فرماندار داراب در جلسه شورای کشاورزی ضمن گرامی داشت روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس و همچنین عرض خیر مقدم به خدمت توکلیان مشاور استاندار فارس اظهار داشت شهرستان داراب قطب کشاورزی است اما متاسفانه در زمینهصنایع تبدیلی کشاورزی مکانیزه و برند سازی عقب هستیم چون داراب پتانسیل و استحقاق راه اندازی صنایع تبدیلی کشاورزی را دارد .

نماینده عالی دولت در شهرستان بیان داشت ما شهرستان مظلومی هستیم و در سال های گذشته توجه لازم به ما جهت رشد و توسعه شهرستان نشده است از توکلیان مشاور استاندار در حوزه کشاورزیمیخواهم که سرمایه‌گذاران را ترغیب کنند که در داراب سرمایه گذاری نمایند .

مظفری گفت: متاسفانه زوال مرکبات از سال ۹۳ درشهرستان شروع شده است، با پیگیری‌هایی که انجام شده گروهی کارشناس جهت بررسی های لازم در داراب حضور یافتند، البته ما از استانداری و جهادکشاورزی استان تقاضا کردیم که گروه کارشناسی را از کشور اسپانیا دعوت کنند چون موضوع زوال مرکبات برای اقتصاد شهرستان ما حیاتی است.

مظفری افزود ورود کلیه نهال های کشاورزی بدون مجوز به شهرستان را ممنوع کنیم و تولید نهال در سطح شهرستان حتما با مجوز جهاد کشاورزی و با نظارت کامل صورت پذیرد، همچنین کلکسیون درختان مثمر و غیر مثمر در شهرستان راه اندازی کنیم و بذر وکود به اندازه کافی وارد شهرستان شود تاکمبودی جهت سال زراعی جاری پیش نیاید.

وی در ادامه افزودمتاسفانه کشت های کشاورزی بدون برنامه‌ریزی است به همین دلیل به یکباره تولید یک کشت زیاد می‌شود و در زمان دیگری تولید کمتر می شود،جهادکشاورزیبایستی خوب برنامه‌ریزی نماید و خوب نظارت کند باید برویم به سمت و سویی که تغییر در روش کشاورزی و آبیاری به وجود بیاوریم باید به سمت گلخانه ای شدن برویم.

در ابتدای این جلسه سیدی مدیر جهاد کشاورزی داراب ضمن خیر مقدم به فرماندار و کلیه حضار 14 مهر روز دامپزشکی را تبریک گفت . سیدی به مقدمات صورت گرفته جهت کشت شتوی سال زراعی 98-97 اشاره و اظهار داشت حمل بذر کلزا ، توزیع کود ازته و عدم پرداخت وجه چغندر قند پاییزه تحویلی از جمله مواردی هستند که در حال پی گیری هستیم . پلاک گذاری تراکتور ها ی کشاورزی تولید سال های 73 تا 95 ، لزوم ایجاد نهالستان استاندارد در جهت پیشگیری از خسارات بیماری زوال مرکبات ، جلوگیری از ورود اندام های گیاهی از طریق پست قرنطینه نباتی قلاتویه ، لزوم بازدید از حوضچه های ذخیره آب در جهت ایجاد آمادگی جهت حوادث غیر مترقبه از موارد مهمی بودند که بررسی گردید .

دکتر توکلی مشاور کشاورزی استاندار فارس تمرکز مدیران بر مراحل کاشت ، داشت و برداشت را مانع توجه آنان به صنایع تبدیلی کشاورزی دانست . وی بر لزوم برنامه ریزی در جهت گسترش صنایع تبدیلی کشاورزی را امری واجب عنوان کرد زیرا پرداختن به این امر باعث ایجاد اشتغال و مانع هدر رفت آب می گردد . مشاور استاندار بر تغییر رویکرد آبیاری سطحی به زیر سطحی ، تغییر الگوی کشت با رویکرد کاشت گیاهان دارویی ، حضور و مشارکت کشاورزان در برنامه ریزی های کشاورزی ، عدم خروج وش پنبه تولیدی در شهرستان و افزایش تعداد شرکت های تولید کننده کنتور هوشمند تاکید کرد .

گفتنی است در پایان پس از جمعبندی مباحث مطرح شده موارد زیر مورد تاکید و پی گیری قرار گرفت

1- برنامه ریزی لازم جهت تامین بذر و کود کافی جهت کشت شتوی پیش رو صورت گیرد .

2- بر امر تولید نهال سالم در شهرستان نظارت شود .

3- ضمن انجام پلاک گذاری تراکتور ها ، تراکتور های اختصاص یافته باید در حوزه شهرستان داراب فعال باشند و از خروج آنها جلوگیری شود .

4- فروش گوشت در شهرستان بصورت قانونی انجام و  ساماندهی گردد .

5- بحث زوال مرکبات شهرستان با جدیت پی گیری و در صورت نیاز از کارشناسان صاحب نظر جهت ارائه راه حل دعوت شود .

6- اعتبار لازم جهت تعمیر و مرمت حوضچه های ذخیره آب تامین گردد . 

IMG 8651

ea954ad91ab7ff0171b686165ea92d89

IMG 8652

89492a043dfc694128ab6d4e87d714d1

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *