رونمایی از تحفه سبز سلامت شهرستان مرودشت

بنی هاشم افزود: اکنون با حمایت مسئولین استانی و توانمندی بالای زنان روستایی، اعضای این صندوق با سرمایه اندک موفق به انجام کارهای بسیار ارزشمند شدند.

او با بیان این‌که صندوق‌های خرد دستاوردهای بسیار ارزشمندی در توسعه کسب و کار، توسعه مشارکت زنان و در توانمندسازی زنان روستایی زنان روستایی و عشایر داشته، افزود: یکی از برنامه های بسیار جدی وزارت جهاد کشاورزی افزایش اعتبار این صندوق‌ها بوده که در این راستا در سال‌های اخیر تفاهم نامه های با صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون بسته شد که بر اساس این تفاهم نامه ها این صندوق‌ها، بدون اخذ هیچ وثیقه و ضامنی از زنان روستایی و صندوق‌های خرد، حاضر شدند تا یک سقف معین به این صندوق ها تسهیلات بدهند.

بنی هاشم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به”روز جهانی زن روستایی” گفت: تا چند سال گذشته اعتقاد بر این بود که زنان روستایی، افراد محروم و ناتوانی بوده که نیازمند حمایت دولت‌ها و حکومت‌ها هستند، اما توجه به توسعه روستایی در کشورهایی مانند هندوستان و مطالعات در این زمینه نشان دادکه این امر مرهون تلاش زنان توانمند روستایی بوده، این نتایج منجر به اختصاص روزی به زنان روستایی شد و در این راستا برنامه های مختلفی طی سال‌های اخیر اجرا شد، به عنوان مثال دهه ۹۰ را ” دهه زن و توسعه” نامیدند.

او با بیان این‌که در گذشته صرفا به کارهای بزرگ توجه می‌شدکه نتیجه آن شهرهای بزرگ پر از آسیب بود، خاطر نشان کرد: نامگذاری “روز جهانی زن روستایی”فرصتی است که سیاست گذاران با بازبینی در برنامه‌های خود و توجه به زنان روستایی به توسعه درون زا و متوازن دست یابند.

این مقام مسئول با اشاره به اولین صندوق زنان روستایی در مدت کوتاهی به شبکه اقتصادی تبدیل شد و هر روز یک فعالیت اقتصادی جدید در آن ایجاد می‌شود، افزود: این پیشرفت گام به گام صندوق‌، به پایداری رسیدن را به دنبال دارد.

مدیر کل دفتر امور زنان روستایی وعشایری وزرات جهاد کشاورزی بیان داشت: امروز شاهد تکمیل زنجیره تولید و افتتاح بخش دیگری از گیاهان دارویی در این صندوق هستیم و امیدوارم در آینده نزدیک از طریق همین صندوق های شهرستانی شاهد کارگاه‌های تولید دارو و کارگاه‌های فرآوری انواع گیاهان دارویی باشیم، به شکلی که پاسخگوی بسیاری از نیازهای نیاز کشور باشد.

بنی هاشم تاکید کرد: با مشارکت و هم‌افزایی بخش‌های مختلف کار بسیار بزرگی در این استان و در این صندوق انجام شد که امیدوارم الگویی برای سایر شهرستان‌ها باشد.

 

با استراتژی‌ نه چندان پیچیده و با سرمایه‌ اندک می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.  

 

 

در ادامه مراسم محمدمهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: به عقیده بنده در کشور ما زمینه بروز و ظهور ظرفیت زنان، به ویژه زنان روستایی که همیشه نقش فعالانه‌ای در کنار بهره‌برداران بخش کشاورزی داشتند، فراهم نشده است.

قاسمی افزود: در توانمندسازی دو بحث اساسی را دنبال می‌کنیم یکی توانمندسازی به لحاظ نوع نگرش، فکر، اندیشه که با آگاهی بخشی و دانش‌افزایی صورت می‌گیرد و در کنار این‌ها توانمند سازی مالی مکمل می‌شود تا علم و آگاهی در کنار نگرشی که پیدا شده به ظهور برسد که تمام زمینه‌هایی که در حوزه جهاد‌کشاورزی انجام می‌شود چه در حوزه زنان روستایی و چه در بحث بهره‌داران کشاورزی از این دو شق خارج نیست.

او با اشاره به این‌که دانش‌افزایی، علم و ترویج از طریق نظام نوین ترویج انجام می‌شود و در سطح زنان روستایی از طریق دوره‌ها،کلاس‌ها و توانمندسازی به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در زمینه مالی، بهترین نوع حمایت سرمایه‌ای، صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی است.

قاسمی گفت: عملکرد صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی نشان داد که در بخش کشاورزی با استراتژی‌های نه چندان پیچیده و با سرمایه‌های اندک می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.  

این مقام مسئول با بیان این‌که با کمی اندیشیدن در زنجیره‌های تولید در حوزه کشاورزی و با همین فعالیت‌های متداول و تزریق مالی نه چندان زیاد، می‌توان شاهد دستاوردهای بسیار بزرگی بود، افزود: خوشبختانه در حوزه گلخانه، گیاهان دارویی، زنبور عسل و فرآوری محصولات کشاورزی این بستر فراهم شده  و وزرات جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهادکشاورزی فارس از اقدامات در جهت شکل‌گیری زنجیره‌های تولید حمایت می‌کند، چرا که ما نیاز به شکل‌گیری زنجیره‌های تولید داشته و یکی از این اقدامات استفاده از ظرفیت زنان روستایی چه در کنار مردان روستایی چه به صورت مستقل است.

 

 

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: با عضویت بانوان در صندوق‌ها ظرفیت بزرگی ایجاد شده و امکان مشارکت و فعالیت تمام زنجیره‌های تولیدی در حوزه کشاورزی و مشاغل خانگی ایجاد می‌شود.

او افزود: از نکات قابل توجه و بسیار ارزشمند در فعالیت صندوق‌های خرد زنان روستایی شهرستان مرودشت ، بهره‌گیری از IT، ICT   و استارت‌آپ‌ها بوده که  بدین وسیله راهی جهت ارائه محصولات گواهی شده‌ به جوامع مختلف فراهم می‌شود وعلاوه بر آن با بهره‌گیری از این تکنولوژی و کوتاه کردن دست دلال‌ها بهره بیشتری نصیب اعضای صندوق می‌شود.

قاسمی با اشاره به این‌که برکات و تاثیرات مثبت اقتصادی صندوق‌ها به خصوص در شرایط خشکسالی حاکم بر جامعه حقیقتی غیرقابل انکار بوده و زنان روستایی با فعالیت خود و دگرگونی در اقتصاد خانواده روحیه امید را مثل همیشه به کالبد خانواده و جامعه دمیدند، تاکید کرد: از همه توان خود در حمایت و توسعه “صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی” استفاده می‌کنیم.

 

 

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=1633

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *