برگزاری همایش سازگاری با خشکسالی و مدیریت بحران در شهرستان داراب

IMG 9122

برگزاری همایش سازگاری با خشکسالی و مدیریت بحران در شهرستان داراب

به همت معاونت تحقیقات کشاورزی حسن آباد داراب و با همکاری فرمانداری و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب همایش سازگاری با خشکسالی و مدیریت بحران در شهرستان داراب برگزار گردید .

دراین همایش که با حضور بخشداران ، دهیاران ، محققان ، صاحب نظران ، مدیران ادارات و کارشناسان در محل سالن فرمانداری شهرستان برگزار شد در خصوص راه های مقابله اصولی با بیماری زوال مرکبات ، بحران آب ، حفظ منابع آب و عرصه های منابع طبیعی بحث و تبادل نظر بعمل آمد .

حمید زرگری رئیس مرکز آموزش جهاد کشاورزی جهرم در این همایش اظهار داشت بیماری زوال مرکبات در استان های هرمزگان و فارس خسارت زیادی وارد کرده است و اولین بار در استان های شمالی کشور گزارش شده است . وی ادامه داد این بیماری در هر منطقه به شکل خاص خود بروز می کند بنحوی که آثار آن در داراب و جهرم متفاوت و مخصوص به خود می باشد . حمید زرگری عدم استفاده از روش های مصرف بهینه آب ، مصرف بیش از مواد کودی ، توصیه های غیر فنی افراد بدون صلاحیت ، وزش باد های گرم و شدید ، عدم استفاده از نهال های گواهی شده و غلظت بیش از حد عناصر در آب مصرفی را از عوامل موثر در شیوع و تشدید این بیماری دانست . این عضو هیئت علمی تحقیقات کشاورزی فارس از جمله روش های که می توان با کاربرد آن از گسترش و شیوع این بیماری جلوگیری کرد شامل تنک کردن میوه درخت ، استفاده از خاک های سبک بجای خاک رسی ، حذف درختان با بیش از 40 درصد خسارت ، رعایت اصول قرنطینه ای ، از بین بردن لایه های سخت زیر سطحی خاک ( لایه هاردپن ) ، مصرف کود های آلی ، عدم مصرف بیش از حد کود های شیمیایی ، عدم افراط در آبیاری درختان ، کاشت مخلوط درختان با نخل ، مالچ پاشی پای درختان ، آبیاری ثقلی درختان بصورت دوره ای ، برداشت به موقع میوه ها پس از بالغ شدن و هرس سالانه درختان بیان نمود . منوچهر دستفال از دیگر سخنرانان همایش با توجه به قرارگیری شهرستان داراب در منطقه ای گرم و خشک و میانگین بارندگی 250 میلیمتر که 60 در صد آن تبخیر می شود اظهار داشت بهره سفره های زیر زمینی از کل بارندگی 12 درصد است. این عضو هیئت علمی از جمله چالش های پیش روی جامعه بشری را شامل چالش های زیست محیطی ، چالش تغییر اقلیم ، چالش امنیت غذایی و اجتماعی و چالش بحران آب عنوان نمود . دستفال با اشاره به اینکه اگر کاهش بارندگی 60 درصد باشد دچار خشکسالی حاد شده ایم بیان داشت باید برنامه راهبردی مصرف آب بصورت جامع ، کاربردی و بسته عملیاتی تدوین شود . این صاحب نظر کشاورزی از جمله راهکارهای موجود در جهت حفظ منابع آب را شامل بهبود و ساماندهی الگوی کشت زراعی و باغی ، جایگزینی گیاهان زراعی و باغی متحمل به خشکی با نیاز آبی کم و استفاده از واریته ها و ارقام زودرس تر زراعی به جای ارقام دیررس معرفی نمود . وی با توجه به اینکه تغییر عمده الگوی کشت از طریق جایگزینی زمان بر بوده و در سطح وسیع بسیار مشکل خواهد بود تاکید کرد در گیاهان زراعی استفاده از ارقام و واریته های زود رس روشی آسان تر و کاربردی تری است . وی بر استفاده از ارقام زودرس و متوسط رس پنبه از جمله ارقام زودرس حکمت ( T2 ) ، رقم شایان و خورشید و ارقام متوسط رس گلستان و خارجی تاکید کرد .

IMG 9113

IMG 9115

IMG 9118

IMG 9120

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25031

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *