بازدید جمعی از کارشناسان و کشاورزان پیشرو دارابی و زرین دشتی از پروژه ایران سیمیت پلات فرم داراب

IMG 9205

بازدید جمعی از کارشناسان و کشاورزان پیشرو دارابی و زرین دشتی از پروژه ایران سیمیت پلات فرم داراب

با توجه به اجرای پروژه ایران سیمیت در اراضی شرکت تعاونی پنبه کاران داراب جمعی از کارشناسان از مدیریت های جهاد کشاورزی داراب و زرین دشت به همراه کشاورزان پیشرو از این پروژه بازدید کردند .

منوچهر دستفال از محققین این پروژه اهداف مهم این پروژه را اجرای کشاورزی حفاظتی به روش کاشت بر روی پشته های بلند ( Raised Bed ) ، بی خاک ورزی ( کشت مستقیم ) به منظور افزایش بهره وری و عملکرد گیاهان زراعی ، بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف نهاده ها ، کاهش هزینه های تولید و صرفه جویی در مصرف سوخت ، صرفه جویی در زمان اجرای عملیات عنوان نمود .    

این صاحب نظر کشاورزی با اشاره به مرحله تهیه مرسوم زمین که بطور میانگین نیاز به 6 مرحله تردد ماشین الات دارد اظهار داشت اگر این امر به پشته های دائمی تبدیل شود تنها نیاز به یک مرحله تردد ماشین الات است و آن مرحله بذرکاری است . در این پروژه هدف ایجاد پشته های بلند در ابتدا به ساکن است ( zero cycle ) . این پروژه با استفاده از یک دستگاه خطی کار 3 متری اجرا می شود که 4 پشته 75 سانتی متری را در هر رفت و برگشت کشت می نماید . این عضو هیئت علمی تحقیقات کشاورزی به نقش و اهمیت مارکر در مکانیزاسیون اشاره و تاکید کرد تا زمانی که دستگاه مارکر نداشته باشد مکانیزاسیون اشکال دارد . کاربرد مارکر در تنظیم محل و ابعاد پشته آخر از طریق مسیری است که ایجاد می کند . دستفال به نحوه آبیاری اراضی اشاره کرد و گفت اراضی بصورت تیپ آبیاری می شود و کشت روی پشته راندمان استفاده از آب را در انواع روش های آبیاری بالا می برد ضمن آنکه کنترل علف های با کولتیواتور براحتی قابل انجام است . بخشی از این پروژه شامل امور به زراعی و بخشی از آن مربوط به تغذیه و میزان بذر است .

او از دیگر اهداف پروژه را بهبود آرایش کاشت به منظور سهولت در برداشت عنوان و اضافه نمود در کشت های ردیفی و نواری تردد ماشین آلات بسهولت صورت می گیرد و مصرف آب نصف روش غرقابی است که در بحران آب موجود می طلبد با آموزش و ترویج این روش آبیاری قدمی در حل بحران آب برداریم .

گفتنی است پروژه ایران سیمیت پلات فرم داراب در اراضی شرکت تعاونی پنبه کاران داراب و در سطح 5 هکتار اجرا گردیده است .

IMG 9235

IMG 9237

IMG 9230

IMG 9216

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25037

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *