برگزاری کارگاه آموزشی بهبود تغذیه در جامعه زنان روستایی و عشایری بخش رستاق شهرستان داراب

IMG 9351

برگزاری کارگاه آموزشی بهبود تغذیه در جامعه زنان روستایی و عشایری بخش رستاق شهرستان داراب

کارگاه آموزشی بهبود تغذیه در جامعه زنان روستایی و عشایری با محوریت ایجاد باغچه های خانگی در بخش رستاق شهرستان داراب برگزار گردید .

در این کارگاه آموزشی کارشناس امور زنان روستایی اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی از جمله مزیت های طرح ایجاد باغچه های خانگی را تولید محصول سالم و ارتقاء سطح سلامت خانواده و جامعه ، احیا نقش زنان در تامین معیشت خانواده ، افزایش مشارکت و انگیزه زنان روستایی در فعالیتهای کشاورزی بیان نمود . مهناز جوان ایجاد و افزایش اعتماد بنفس در زنان روستایی ، کمک به رفاه و اقتصاد خانواده ، افزایش روحیه تعامل و مشارکت بین زنان روستایی ، بهبود روجیه تعامل و یادگیری جمعی و افزایش سرزندگی و نشاط در بین زنان روستایی و خانوار آنها از دیگر اهداف این طرح عنوان کرد .

این کارشناس با بیان تعریفی از سبزی و سبزی کاری به طبقه بندی سبزیجات بر اساس نیاز حرارتی اشاره و سبزیجات فصل خنک را سبزیجاتی دانست که بذر در درجه حرارت پایین(حدود ۲-۳ تا ۷-۸ درجه سانتی‌گراد) جوانه می‌زند و رشد بهینه آنها در هوای خنک(۱۶-۲۷ درجه سانتی‌گراد) انجام می‌گیرد و دارای ريشه سطحی هستند. ایشان سبزیجاتی که بذر برای جوانه‌ زدن احتیاج به دمای بالا دارد(۱۵-۱۰ درجه سانتی‌گراد) و در هوای گرم(۳۳-۲۴ درجه سانتی‌گراد) بیشترین رشد و بهترین محصول را دارد و دارای ريشه های عميق می باشند را در دسته بندی سبزیجات فصل گرم قرار داد . این کارشناس امور زنان روستایی پس از تشریح مراحل اجرایی از جمله انتخاب بذر مناسب ، قوه نامیه بذر ، ضدعفونی کردن بذر ، خلوص بذر و سلامت بذر به توضیح مزیت محصولات تولید شده پرداخت . مهناز جوان خصوصیاتی همچون طعم، رنگ و بوی مطبوع ، ماندگاری بالا ، عدم وجود سموم باقیمانده ، نیترات پائین ، درصد پائین فلزات سنگین و ضایعات کمتر را از جمله محاسن تولید محصولات خانگی بر شمرد .

گفتنی است طرح آموزشی بهبود تغذیه در جامعه زنان روستایی و عشایری با محوریت ایجاد باغچه های خانگی با هماهنگی مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی فارس و همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب در سطح روستاهای شهرستان در حال انجام و برگزاری می باشد .

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25042

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *