دوره ی آموزشی ذبح و صید شرعی جهت ناظرین کشتارگاه های استان فارس

در این جلسه پس از قرائت قرآن و ذکر مصیبتی کوتاه از حضرت فاطمه زهرا سلام اله علیها توسط قاری و مداح دعوت شده، حجت الاسلام والمسلمین قائمی ضمن خوش آمد گویی به حضار بیان داشت: مردم به ناظران اعتماد کرده اند که اگر گوشت و غذایی می خورند از نظر حلیت و بهداشت تامین شده است. آموزش مهمترین بحث مدنظر حوزه نمایندگی است که باید همه روحانیون اینچنین دوره آموزشی را بگذرانند. ذبح شرعی و بحث نظارت با آن بسیار حساس است و دقت فراوانی را می طلبد که اگر خدای ناکرد لحظه ای غفلت شود و در قوت خرد و درشت افراد جامعه اسلامی خللی وارد شود، فردای قیامت حساب و ذره المثقال است.

وی افزود: یکی از وظایف مهم ناظرین و مسئولین دفاتر در شهرستان ها این است که مدیریت کشتارگاه ها را ترغیب به پذیرش برند بین المللی حلال کنند.

در ادامه این جلسه دکتر مهندس نیز با توضیح مباحث دقیق کشتارگاه ها و تعدادی بیماری مشترک بین انسان و دام و طیور اظهار داشت: در جوامع غربی از اول تولید تا اخر کشتار از حیوان حفاظت می شود، زمانی که اتریش از کشتار و ذبح گوشت برای مسلمانان و یهودیان جلوگیری نمود، اکثریت اعتراض از یهودیان بود. دلیل جلوگیری این بود که به حیوان آسیب می رسید در صورتی که اسلام به شدت با آسیب زدن به حیوان مخالف است.

از جمله مخالفت ها در جوامع غربی ذبح حیوان جلوی دیگر حیوانات و در انظار عموم است و این کار روحانیون است که به مردم بگویند تا مردم کشتار خودشون رو فقط در کشتارگاه انجام دهند. افراد اعزامی به سایر کشور ها باید با تمام فرهنگ های اجتماعی ان کشور آشنا باشند تا کاری خلاف عرف و قانون آن ها انجام ندهند زیرا هر کار مثبتی که انجام دهند یک امتیاز مثبت برای نظام اسلامی ما قرار داده میشود و بالعکس.

حجت الاسلام شهوندی نیز در این جلسه گزارشی از فعالیت های سال 97 دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی را ارائه داد.

پس از آن حجت الاسلام والمسلمین کلانتری ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه توجیهی- آموزشی اظهار داشت: ما مسئول سلامت و ذبح به صورت شرعی هستیم و باید پاسخگوی خداوند، حکومت و مردم باشیم، ما موظف هستیم که دستوراتی که دین و قانون برای ما اعمال کرده به درستی انجام دهیم یکی از آن دستورات آموزش ذابحین شرعی است که ما هم بسیار پیگیر این کار را کردیم و وقتی که مراجع بزرگوار تقلید گزارشات ما را دیدند از پیگیری ما بسیار خوشحال شدند.

در بین تمام کشورها فقط یهودیان هستند که نظارت بیشتر از ما دارند ولی در بین کشورهای اسلامی بالاترین نظارت و ذابح را ایران دارد و همچنین بیشترین ناظر را هم ایران دارد. حتی مالزی که بالاترین و بهترین برندهای گوشت جهان را دارد نظارتی مانند ایران ندارند و در کشور بین استان ها، استان فارس یکی از بهترین نظارت ها را دارد.

ما می خواهیم یک سازمان حلال کشوری داشته باشیم که هنوز تحقق پیدا نکرده است در صنعت حلال یکی از بحث های اصلیش بحث اقتصادی است که سال قبل صنعت جهانی حلال 4هزار میلیارد دلار درآمد داشته است در صورتی که صنعت نفتی ما 100 میلیارد دلار درامد داشته است.خود دولت خواستار سرمایه گذاری است و کمیته سیاست گذاری حلال را تشکیل داده است و تا الان 4 کمیته ایجاد کرده است، یک کمیته زیر نظر وزارت صنعت است کمیته فناوری غذای حلال، زیر نظر معاون فناوری است کمیته استاندارد زیر نظر استاندارد است و کمیته فقهی زیر نظر حوزه نمایندگی ولی فقیه است.

دکتر قاسمی نیز ضمن حضور در این جلسه و ابراز خرسندی از حضور روحانیون گفت: به برکت انقلاب نه تنها محصولات لبنی وارد نکردیم بلکه امروز صادر هم می کنیم، ما قبل از انقلاب مرغ فقط وارد می کردیم ولی امروز مرغ را به چندین کشور جهان با بالاترین کیفیت صادر می کنیم. امروز در محصولات زراعی مانند گندم به خودکفایی رسیدیم و تا به امروز کارهای زیادی انجام داده ایم ولی کافی نیست و توانایی این را داریم که این کارها را چندین برابر ارتقا بدهیم.

در ایران دو مقوله برای ذبح داریم یک بحث شرعی بودن ذبح و دیگری بهداشتی بودن ذبح است برند حلال پیشتاز در بین مسلمانان و قابل پذیرش در بین دیگر ادیان است و باید برند حلال را پیگیر و مبلغانش در کشتار گاه ها باشیم.

در ادامه این جلسه حجج اسلام کلانتری و قراخانلو مباحث آموزشی شرعی، بهداشتی و علمی- قانونی را ارائه نمودند و در پایان دوره پس از برگزاری امتحان گواهی آموزشی به حضار ارائه گردید که یکی از شرایط اعزام به خارج از کشور و نظارت بر ذبح و صید شرعی است.

لازم به ذکر است در این جلسه از سه نفر از ناظرین برتر و دو نفر از مدیران واحد ها که بهترین و بیشترین همکاری را با ناظرین داشته اند تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=2192

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *