صادرات بیش از 220 هزارتن خرما

او با اشاره به این‌که خرمای رقم مضافتی با 29.9درصد بیشترین سهم را در صادرات خرما دارد، افزود: ایران به بیش از 80 کشور دنیا خرما صادر می‌کند و در سال گذشته میزان ارزآوری این محصول برای کشور، 249میلیون دلار بود.

لطیفیان تصریح کرد: ایران با سطح زیر کشت حدود 250  هزار هکتار خرما و میزان تولید یک میلیون و 260 هزارتن رتبه اول سطح زیر کشت و رتبه دوم تولید جهان را داراست و طی یک دوره ده ساله گذشته سطح زیر کشت نخیلات 4.3 درصد و تولید خرما  21 درصد سالانه افزایش داشته است.

این مقام مسئول با بیان این‌که خرما در ایران در دوره ده ساله گذشته حدود  12.4 درصد افزایش عملکرد داشته، گفت: متوسط عملکرد خرما در ایران حدود 6.5 تن در هر هکتار است و ما امیدواریم تا افق 1404 راندمان تولید به 8.5 تن در هکتار برسد که بدین منظور در حال حاضر در وزارت جهاد کشاورزی طرح اصلاح و نوسازی نخیلات کشور در دست اقدام داریم و به مجلس و نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه کردیم و هر ساله بخشی از نخیلات اصلاح و نوسازی و  باغ‌های درجه سه حذف و جایگزین می‎شوند.

لطیفیان در ادامه از پتانسیل‌های خرمای کشور سخن گفت و افزود:  در حال حاضر 423 هزار تن از کل تولید خرما در صنایع وابسته فرآوری می‌شود و 560 هزار نفر بهره‌بردار مستقیم در صنعت خرما و به ازای هریک نفر بهره‎بردار مستقیم، سه نفر بهره‎بردار غیر مستقیم در این صنعت فعالیت می‌کند.

او با بیان این‌که به دنبال ارتقای ارزش صادرات خرما هستیم، می‌گوید: در همین راستا بالا بردن کیفیت، رعایت استانداردهای بین المللی و استفاده از ارقام تجاری مورد قبول دنیا مانند: رقم مجول و پیارم در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل دفتر امور میوه‎های گرمسیری و نیمه گرمسیری از اهداف برگزاری نمایشگاه را ارتقای سرانه خرما دانست و افزود:  سرانه مصرف خرما در کشورهای عمده تولید کننده دنیا بالای 15 کیلوگرم بوده اما در کشور ما بین 5 تا 8.5 کیلوگرم است که با توجه به نقش غذایی، دارویی و انرژی‌زا بودن خرما، باید با فرهنگ‌سازی این محصول بومی کشور،  جایگاه ویژه در سبد غذایی همه مردم ایران پیدا کند.

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=2170

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *