مزارع گندم داراب از پاک ترین مزارع در کشور هستند

IMG 0416

معاون حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت:

مزارع گندم داراب از پاک ترین مزارع در کشور هستند

معاون سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی کشور در بازدید از مزارع داراب، ضمن تشکر از عوامل فنی، گفت: مزارع گندم شهرستان داراب از پاک ترین مزارع در سطح کشور محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب، علی مراد سرافرازی معاون سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی کشور، روزپنج‌شنبه 22 فروردین ماه در سفر به داراب از پروژه ایران سیمیت، مزارع گندم، جو وکلزا بازدید کرد و تراکم ملخ صحرایی را بررسی کرد.

سرافرازی اجرای پروژه ایران سیمیت را در این شهرستان مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به نتایج بسیار مطلوب این پروژه خواستار برنامه ریزی جهت بازدید کشاورزان نمونه کشوری از این پروژه شد.

گفتنی است پروژه ایران سیمیت در داراب در زمینی به مساحت 5 هکتار ( متعلق به شرکت تعاونی پنبه کاران داراب ) اجرا گردیده است و عمده رقم کشت شده درآن گندم سیروان می باشد . در این پروژه که هدف عمده آن افزایش 25 درصدی عملکرد گندم می باشد 5 طرح با 5 تناوب مورد رصد قرار می گیرد . مدیریت علف های هرز در کلزا و گندم با مصرف علف کش های توصیه شده ( پنتر ، پرول ) با استفاده از سمپاش های بوم دار ، کاشت 4 ردیف گندم بر روی پشته های بلند ، رصد بیماری های گندم با قارچ کش تیلت ، مقایسه ماشین های کاشت ، تراکم های مختلف بذر ( 120 ، 150 ، 200 ، 250 ، 300 و 350 کیلو گرم در هکتار ) ، مقایسه ارقام ( 6 لاین ملی ، 3 لاین فرانسوی در پلات های 500 متر مربعی ) ، تغذیه با NPK در مقادیر و غلظت های مختلف ، کشت گیاهان جدید ( منداب ، ماش ، گلرنگ ) از سناریو های طراحی شده در این پروژه می باشد . این مزرعه به مدت 5 سال باید حفظ شود و پشته ها دست نخورده باقی بمانند و در سال آتی بدون انجام هرگونه شخمی باید بر اساس برنامه تناوب ، گیاهان جدید در آن کاشته شود . نقطه شاخص این طرح پیگیری آن توسط تیم متشکل از عوامل اجرایی و تحقیقاتی است .

IMG 0413

IMG 0431

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25059

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *