مجلس قوانین دست و پاگیر سرمایه گذاری را اصلاح کند

قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این نشست گفت: تامین، جذب و مصرف نهاده های دام و طیور توسط ۲ سامانه کارت شیر و سماسط رصد می شود.

وی افزود: میزان توزیع نهاده های اصلی خوراک دام و طیور شامل کنجاله سویا، ذرت و جو از ابتدا تا تاریخ 23/۳/98 به ترتیب ۷۴۹۹۶ تن، ۲۶۷۶۹ تن و ۵۶۳۷ تن بوده است و میزان جذب نهاده های مذکور به ترتیب ۵۸۰۹۴ تن، ۱۱۹۸۱ تن و ۴۸۹۴ تن می باشد و درصد جذب نیز به ترتیب ۷۷ درصد، ۴۴ درصد و ۸۷ درصد بوده است.

در ادامه احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات سد راه رونق تولید در کشور اظهار داشت: انتظار ما این است که دستگاه‌ها به تکالیف قانونی خود در بحث رونق تولید عمل کنند ازجمله اتاق بازرگانی که موظف است بازارهای هدف را پیداکرده و به تولیدکنندگان نشان دهد.

وی افزود: متأسفانه اتاق بازرگانی در پیداکردن بازارهای هدف کم‌رنگ عمل کرده درصورتی‌که باید تولیدکنندگان را به این سمت تشویق کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برای نمونه ما در همان مقطع زمانی قیمت خرید گندم را مشخص کردیم اما متأسفانه حرف ما شنیده نشد و همین سهل‌انگاری‌ها موجب گرفتاری‌های بعدی همچون واسطه‌گری، قاچاق و… شده است.

وی افزود: در بحث قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، برخی شخصی عمل کردند و کار را به آنجا رساندند که مقام معظم رهبری شخصاً دستور پی گیری مشکل را دادند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده به اعضای بنیاد ملی گندم گفتم که شما نماینده کشاورزان نیستید چرا که صدای آن‌ها نبودید و همچنین حتی خانه کشاورز نیز در حمایت از کشاورزان چنین حالتی دارد.

وی همچنین با انتقاد از سیاست‌های اشتباه دولت در حمایت از تولیدکنندگان بیان داشت: سیاست‌های ارزی دولت در واردات نهاده‌های کشاورزی به نفع تولیدکننده نیست و باید اصلاح شود و از اتاق بازرگانی و بخش خصوصی نیز انتظار می‌رود در این راستا صدای تولیدکننده را به گوش دولت‌مردان برسانند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر فضا به نفع کسانی است که چنین سیاست‌های ارزی را اعمال می‌کنند.

کیخا در پایان نیز از برداشتن محدودیت‌ها برای واردات نهاده‌های کشاورزی خبر داد و گفت: به دستور وزیر جهاد کشاورزی همه محدودیت‌ها در این راستا برداشته‌شده است.

در ادامه این نشست نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از نحوه برخورد 2 گانه بخش خصوصی با مجلس و دولت انتقاد کرد و گفت: بخش خصوصی در برخورد با دولت به یکباره تبدیل به یک جنتلمن می‌شود!

فرج‌الله رجبی افزود: نمایندگان بخش خصوصی هرگاه که به نمایندگان مجلس می‌رسند داد و فریاد اعتراضشان به هوا می‌رود اما هنگامی‌که به نمایندگان دولت می‌رسند، مانند یک جنتلمن ساکت در گوشه‌ای نشسته و صدایی از آن‌ها شنیده نمی‌شود!

این نماینده مجلس تصریح کرد: به‌هرحال مردم به ما رأی داده‌اند و انتظار به حقی دارند اما انتظار ما از نمایندگان بخش خصوصی این است که همچون نمایندگان مجلس، از دولت نیز مطالبه گری کنند نه این که تنها با دیدن نمایندگان مجلس فریاد اعتراضشان به هوا رود.

وی که در مورد مشکلات بخش تولید و دلایل عدم رونق آن در کشور سخن می‌گفت، بیان داشت: ما 20 مشکل ساختاری در بحث تولید داریم که تا حل نشود، تولید رونقی نخواهد داشت.

رجبی خاطرنشان کرد: روزگاری نفت خود را می‌فروختیم و با پولش همه مشکلات را «ماست‌مالی» می‌کردیم اما امروز که نمی‌فروشیم و پولی نیست، به فکر رونق تولید افتاده‌ایم که با مشکلات موجود این رونق امکان‌پذیر نیست.

این نماینده شیراز توان مجلس را برای حل تمام مشکلات تولید کافی ندانست و اظهار داشت: مجلس در چنین شرایطی تنها کاری که می‌تواند انجام دهد این است که نگذارد شیرازه امور ازهم‌پاشیده شود.

وی همچنین با انتقاد از ناکارآمدی دستگاه‌های دولتی در رفع مشکل تولید تاکید کرد: بخش دولتی لَخت و سنگین است و قادر به انجام کار نیست لذا باید همه دستگاه‌ها این مسئله را بپذیرند، به فکر چاره باشند و در امور بازبینی جدی کنند.

استاندار فارس گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح قوانین دست و پا گیر و حذف بخشنامه های غیر ضروری که مانع ورود بخش خصوصی به عرصه سرمایه گذاری می شود، اقدام کنند.

عنایت الله رحیمی افزود: اگر مجلس در مقطعی اقدام به پالایش و حذف یک سری قوانین دست و پاگیر کند شاید به اقتصاد کشور خدمت بهتری شود.

وی ادامه داد: تصمیمات جزیره‌ای در اقتصاد پاسخگو نیست بلکه بهترین اقدام این است که تصمیم گیری به عرضه و تقاضا واگذار شود و دولت تنها در شرایط خاص به این موضوع ورود کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: باید ضمن کاهش تصدی گری دولت و افزایش نقش برنامه ریزی و نظارت آن، مسائل را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

استاندار فارس گفت: امروز کشور به لحاظ اقتصادی در شرایطی خاص قرار دارد و در چنین شرایطی نیز باید مسائل را بر اساس فرمول‌های خاصی حل و فصل کرد.

رحیمی بیان کرد: تفویض اختیار به مجموعه‌های استانی و استانداران نیز در مواردی که نیاز به تصمیم گیری های منطقه‌ای باشد زمینه را برای تسهیل امور فراهم می‌کند.

وی، ضمن تاکید بر لزوم در نظر گرفتن زنجیره‌ها و حلقه‌های به هم پیوسته تولید در تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی افزود: قیمت گذاری ها باید بر اساس واقعیت تعیین شود.

استاندار فارس، احیا و تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی را نیازمند نصب و استفاده از کنتورهای هوشمند و حجمی دانست و بیان داشت: اینکه گفته می‌شود امکان ساخت این کنتورها در داخل وجود ندارد پذیرفتنی نیست چرا که در شیراز، مجموعه صنایع الکترونیک برای ساخت این کنتورها اعلام آمادگی کرده است.

وی بیان داشت: اگر بنا باشد که هزینه نصب کنتور هوشمند از کشاورز دریافت شود ممکن است به دلیل محدودیتی که این کنتورها در برداشت آب برای آنها ایجاد می‌کند مایل به پرداخت هزینه نباشند و از این کار استقبال نکنند.

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=2969

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *