برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت به زراعی و به نژادی گندم در داراب

IMG 2011

 برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت به زراعی و به نژادی گندم در داراب

با حضور مدیران پارسل و کارشناسان جهاد کشاورزی داراب کارگاه آموزشی مدیریت به زراعی و به نژادی گندم در اقلیم گرم و خشک فارس برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی داراب ، در این کارگاه مدیریت به زراعی ، به نژادی گندم ، پهنه بندی ارقام و لاین های مختلف گندم و زون های مختلف جهت کشت گندم توسط عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی داراب تشریح گردید . منوچهر دستفال در بیان مفهوم مدیریت به زراعی اظهار داشت : مدیریت به زراعی یعنی انجام به موقع و دقیق عملیات کاشت، داشت و برداشت و مدیریت به نژادی یعنی انتخاب رقم مناسب گندم . این صاحب نظر غلات افزود : ارقام اصلاح شده در شرایط مناسب پتانسیل تولید عملکردهای نزدیک به ده تن در هکتار دارند . دستفال ملاک تعیین نوع و میزان بذر مورد نیاز ارقام مناسب برای هر شهرستان را 3 عامل سازگاری ارقام به شرایط محیطی ، تناوب زراعی منطقه و تاریخ کاشت مناسب ارقام عنوان کرد . این عضو هیئت علمی تحقیقات کشاورزی با اشاره به اقلیم های مختلف استان فارس جهت کشت گندم ادامه داد : معاونت بهبود تولیدات گیاهی ، فارس را به پنج منطقه بزرگ تقسیم کرده است:

منطقه 1 : آباده، اقلید، بوانات، خرم بید، سرچهان (اقلیم سرد)

منطقه 2: ارسنجان، شیراز، پاسارگاد، سروستان، مرودشت، خرامه، کوار، سپیدان

استهبان، فیروزآباد (معتدل)

منطقه 3: رستم، ممسنی، کازرون، نیریز، فراشبند (گرم)

منطقه 4: جهرم، زرین دشت، قیرکارزین، فسا، داراب (گرم)

منطقه 5: خنج، گراش، لار، لامرد، مهر(گرم)

که در این میان برنامه پیشنهادی پهنه بندی ارقام گندم داراب به عنوان یک روش برای کل استان فارس با همکاری مشترک تحقیقات غلات داراب و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب در حال انجام است .

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25107

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *