برگزاری کارگاه آموزشی روش های نوین ردیابی و مبارزه با ملخ های مهاجر

حسین پژمان افزود: از نازل مخروطی برای پاشش حشره کش ها و قارچکش ها و از نازل تی جت و یا شره ای برای پاشش علفکش ها استفاده می شود.

وی بیان کرد: تا كنون برای ساختن سمپاش ها، از هفت تکنیک یا روش استفاده می شود و تولید هر گونه سمپاش در دنیا از این هفت تکنیک خارج نیست که این تکنیک ها شامل: تکنیک محلول تحت فشار، تکنیک جریان شدید هوا، تکنیک محلول تحت فشار + جریان شدید هوا، تکنیک صفحه یا محفظه دوار (نازلCDA)، تکنیک الکترواستاتیک و تکنیک حرارت است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در روش ULV، در سمپاشی 5-5/. لیتر در هکتار محلول سمی یا سم خالص مصرف می شود و این روش فقط برای سموم با فرمولاسیون مایع مناسب است و فقط سمپاش های با تکنیک CDA قابلیت سمپاشی به این روش را دارند.

وی تصریح کرد: در مناطقی با پوشش گیاهی سبز و خاک شنی و نرم، در زیستگاه های قدیمی ملخ، در مکان های که ملخ ها قبلا گزارش شده است، جایی که اخيراً در آنجا بارندگی صورت گرفته است و فعالیت هایی از ملخ مشاهده شود بایستی دیده بانی جهت ملخ انجام شود.

در ادامه مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: روش های معمولی، روش های سیستماتیکی و روش های ثابت از روش های نمونه برداري رديابي ملخ است.

حمید دبیری افزود: دیده بانی ها باید در طی روز انجام شود و زمان بندی دقیق وابسته به دما، آب و هوا و زیستگاه است که بهترین زمان دیده بانی پس از طلوع آفتاب و بعد از ظهر تا کمی قبل از غروب آفتاب است زیرا که در دمای بالاپوره ها و بالغین داخل بوته ها هستند و دیدن آنها مشکل است.

وی تصریح کرد: هدف از روش دیده بانی ارزیابی، ردیابی جمعیت های ملخ و ارزیابی مناسب بودن زیستگاه برای تولید مثل در مناطقی که از قبل احتمال وجود ملخ بوده است، مناطقی که بارندگی اتفاق افتاده یا اخیراً گزارش بارندگی داشته است، دریافت گزارش ملخ از افراد محلی و تعیین آیا جمعیت قابل ملاحظه ای در منطقه است تا نیاز به کنترل باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: دیده بانی بررسی زمانی که جمعیت قابل ملاحظه ای در منطقه باشد، برآورد مناطقی که مورد هجوم قرار گرفته اند، تعیین حدود مناطقی که نیاز به کنترل دارند، نتایج از بررسی امکان تصمیم گیری درباره مدیریت زمان و چگونگی هدایت برنامه کنترل را             می دهد، انجام می شود.

در ادامه رئیس گروه مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: موقعيت، ميزان بارندگي (آخرين بارندگي)، وضعيت پوشش گياهي و خاك، وجود يا عدم وجود ملخ و عمليات كنترل از جمله اطلاعاتی است که بایستی برای دیده بانی جمع آوری گردد.

علیرضا بابعلی با اشاره به اینکه روش های دیده بانی شامل: گام برداری، با خودرو و هوایی است، افزود: در روش گام برداری بایستی به نکاتی شامل: در محل مناسب توقف نمود، موقعيت خود را ثبت كرد، در خلاف جهت وزش باد حرکت کرد، در مسیر های مختلف پخش شد، بیشتر از 300 متر حرکت کنید، ملخ هایی که در جلوی ما پرواز می کنند بشمارید، حداقل 10 بوته را برای پوره ها بررسی کنید، رطوبت خاک را کنترل کنید، هنگامی که درجه حرارت بیشتر از 20 درجه و سرعت باد کمتر از 6 متر بر ثانیه است ملخ ها را شمارش کنید، توجه نمود.

وی تصریح کرد: در دیده بانی با اتومبیل بایستی به نکاتی از جمله: خلاف جهت باد حرکت کنید و مسافت حداقل 1 کیلومتر با سرعت کمتر از 5 کیلومتر در ساعت حرکت کنید، با دنده سنگین حرکت کنید، ملخ هایی که در جلوی کاپوت می پرند شمارش کنید و هنگامی که دما بالای 20 درجه و سرعت باد کمتر از 6 متر بر ثانیه است دیده بانی را انجام دهید، توجه نمود.

رئیس گروه مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد: در دیده بانی هوایی بایستی به نکاتی از جمله: حدود 300 متر بالای زمین پرواز کنید، از فاصله مسیر(track spacing) 50 کیلومتر استفاده کنید و دیده بانی در آغاز، میانه و انتهای فصل بارندگی برای یافتن پوشش گیاهی سبز توجه نمائید و برای دستجات پروازی و باندهای پوره به نکاتی چون: حدود 50 متر بالای زمین پرواز کنید، از فاصله مسیر 10 کیلومتر (باندها) و 50 کیلومتر (دستجات) استفاده کنید و برای بیشتر از 3 ساعت دیده بانی نکنید، توجه کنید.

وی بیان کرد: برای دیده بانی با هلی کوپتر بایستی حدود 300 متر بالای زمین پرواز کنید و در ارتفاع حدود 5 متری زمین از فاصله مسیر (track spacing) 50 -40 کیلومتر استفاده نمائید.

بابعلی تاکید کرد: در سمپاشی به روش LV محلول سمی مصرفی در این روش 50-5 لیتر در هکتار است و سمپاشی هوایی معمولی با این روش انجام می شود و در روش سمپاشی MV مقدار محلول سمی در هکتار در این روش 500-50 لیتر است که البته تعاریف به نسبت باغ و مزرعه اندکی متفاوت است و در سمپاشی به روش HV در مورد محل کاربرد و تعاریف این روش اتفاق نظری موجود نیست و اگر میزان محلول مصرفی در هکتار بیش از 500 لیتر باشد، مثل بیشتر از دو سوم سمپاشی های معمول در ایران با این روش انجام می شود.

کارگاه آموزشی روش های نوین ردیابی و مبارزه با ملخ های مهاجر با حضور معین مدیر آفات عمومی و همگانی ازمان حفظ نباتات کشور، پژمان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، بابعلی رئیس گروه مبارزه با آفات عمومی، دبیری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، احمدی فر کارشناس مسئول ملخ، طباطبائی مسئول آموزش سازمان حفظ نباتات کشور، مدیران و کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان های هرمزگان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، ایلام، بوشهر، فارس، جیرفت، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد برگزار گردید.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=3859

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *