رونق تولید با پرورش برترین و محبوبترین نژاد بز جهان در آباده

 

نزاد بز سانن و آلپاین به عنوان محبوبترین و برترین نژاد بز در جهان شناخته می شود که شهرستان آباده نیز مقصدی برای این دام پرطرفدار شده است .

آقای هاشمی یکی از دامداران روستای فیض آباد سورمق شهرستان آباده که تا سال 1392 مشغول پرورش بزهای بومی بود ، کار خود را با چهار راس بز سانن آغاز کرد و اکنون بیش از 30 راس بز از این نژاد دارد . هاشمی با بیان اینکه به همراه پدر و برادرش در این دامداری مشغول به کار است گفت : با این تعداد دام سالیانه بیش از 10 الی 15 تن تولید شیر داریم که نسبت به بزهای معمولی چند برابر است .

کارشناس امور دام مدیریت جهاد کشاورزی آباده با بیان اینکه شهرستان آباده به عنوان یک شهر سردسیری مکان مناسبی برای پرورش این نزاد محسوب می شود، افزود : بزهای سانن و آلپاین بطور معمولی روزانه بین 3 تا 8 کیلوگرم شیر تولید می کنند و دوره شیردهی آن بین 290 تا 305 روز است و همچنین دوقلوزایی و چندقلوزایی از جمله صفات بارز اقتصادی این نوع دام محسوب شده و برای دامداران مقرون به صرفه میباشد .

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی آباده تصریح نمود : دامداران می توانند دامهای با راندمان پایین را با اقدامات اصلاح نژادی به دام های با راندمان بالا تبدیل کنند.لطفی آزاد در ادامه افزود : در شهرستان آباده از نظر دمایی و درجه حرارتی ، شرایط برای پرورش بز سانن و آلپاین فراهم بوده و تاکنون بیش از 2 هزار راس دام در طرح اصلاح نژاد و دورگ گیری قرار گرفته است . به گفته وی دامداران میتوانند از روش های مختلفی برای اصلاح نژاد استفاده کنند که خرید بز نر خالص از مراکز ژن و دورگ گیری دام های بومی با بزهای سانن و آلپاین و همچنین تهیه بزهای نر و ماده خالص از مراکز ژن و تکثیر آنها از جمله روش های پرورش بزهای سانن و آلپاین میباشد.وی در ادامه گفت : دامداران نیز با توسعه دامداری های خود و حرکت به سمت دامداری های صنعتی علاوه بر رونق تولید می توانند گامی در جهت ایجاد اشتغال بیشتر در روستاها نیز بردارند

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=20556

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *