اجرای طرح مدیریت تولید مثل دام سبک

به گزارش روابط عمومی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سید حبیب اله ساجدی افزود: پرورش و نگهداری گوسفند و بز در سطح استان به دلایل مختلف اقتصادی، اقلیمی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی بیشتر به صورت سنتی صورت گرفته به نحوی که تولید مثل و زایش گوسفند در اغلب زمان‏های سال پراکنده است.

وی بیان کرد: این پراکندگی در میزان هزینه و درآمد دامداران تأثیر به سزایی داشته به نحوی که به دلیل تولید بره‏های با وزن و سنین مختلف، برنامه‏ریزی مدونی برای اجرای مدیریت تغذیه و جیره نویسی برای این گونه دامداران میسر نبوده همچنین به واسطه قرارگیری دام‏های با سنین مختلف در کنار همدیگر، رعایت مسایل بهداشتی به طور صحیح با مشکل مواجه خواهد بود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با اجرای طرح مدیریت تولید مثل، فحلی دام‏های سبک هم زمان شده و نتیجتاً برهها و بزغاله‏های هم سن و هم وزن حاصل می‏گردد که علاوه بر امکان اجرای مدیریت تغذیه مطلوب در پرورش و نگهداری حیوانات مولد و بره و بزغاله‏ها و همچنین امکان کنترل بهداشتی مناسب دام‏ها، امکان برنامه‏ریزی برای تولید بره و بزغاله‏ها بر اساس نیاز بازار و متناسب با قیمت مطلوب برای فروش نیز فراهم می‏گردد.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر، با اجرای این طرح، دامدار می‏تواند زمان تولد بره و بزغاله‏ها را تعیین نموده و بر اساس آن زمان فروش دام پرواری خود را بر اساس شرایط بازار تعیین نماید.

ساجدی تاکید کرد: هدف از اجرای طرح مدیریت تولید مثل دام سبک افزایش کمی، کیفی و تولید پایدار در زمینه تولید گوشت گوسفند و بز از طریق برنامه ریزی برای تولید هدایت شده در واحدهای پرروش گوسفند و بز و همچنین انتقال دانش فنی، یافته‏های تحقیقاتی و فناوری‏های نوین در زمینه تولید مثل، اصلاح نژاد و تغذیه در این گونه واحدها است.

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=4259

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *