طرح نوآورانه گندم بنیان گامی به سوی افزایش تولید

1300 هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان سپیدان زیر کشت طرح ملی گندم بنیان قرار گرفت تا امکان افزایش تولید در واحد سطح محقق شود.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان، مهدی نصیری سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان گفت: طرح توسعه گندم بنیان با هدف مدیریت ، انتقال دانش و بهره گیری از فناوری جدید در کشت گندم و کاهش مصرف آب و در نهایت افزایش تولید این محصول راهبردی، تدوین و امسال گام نخست توسعه آن در سپیدان به اجرا درآمد.

وی افزود: سال زراعی 99-98 آغاز برنامه‌ریزی توسعه این طرح در استان فارس است که شهرستان سپیدان به عنوان یکی از هشت شهرستان منتخب برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است. و با تدوین برنامه‌ای چهارساله با هدف ارتقای تولید، امکان تولید گندم به بیش از هفت تن در هکتار خواهد رسید.

نصیری همچنین اظهار داشت: انتخاب کشاورز، تهیه نقشه و ثبت مشخصات جغرافیایی محل اجرای طرح، تهیه فرم و تقویم زراعی و نمونه برداری، از جمله مراحل مهم اجرایی این طرح ملی است.
وی از دیگر مراحل اجرایی این طرح ملی را آماده سازی زمین، کاشت، ارتقای مکانیزاسیون، تغذیه متعادل و بهبود کیفیت، آبیاری، پایش و پیش آگاهی در کنترل آفت‌ها، بیماری‌ها و علف‌های هرز، نمونه‌برداری قبل از برداشت و در نهایت برداشت برشمرد.

سایتهای اجرایی گندم بنیان در شهرستان سپیدان شامل: بیضا 500 هکتار، بانش 500 هکتار، همایجان 250 و بخش مرکزی نیز 50 هکتار می باشد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26606

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *