دست واسطه ها از بازار نهاد ه های دامی کوتاه می شود

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی فارس در همایش بیماریهای دام و نژاد گاو سمینتال با اشاره به راه اندازی سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی گفت: توزیع، خرید و عرضه نهاده های دامی از طریق این سامانه انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان، در این همایش که روز یکشنبه هشتم دی ماه به میزبانی مرکز جهاد کشاورزی بیضا برگزار شد حبیبب اله ساجدی گفت:با راه اندازی سامانه بازارگاه، که سامانه ای جهت توزیع نهاده های دامی می باشد، مرغداران، دامداران و کارخانجات تولید خوراک دام و طیور، بدون واسطه از تولید کننده واقعی خریداری می کنند و خرید و فروش نهاده های دامی با قیمت مصوب بصورت کنترل شده انجام می شود.

وی همچنین عنوان کرد: هدف از ایجاد این سامانه تحویل نهاده های دام و طیور به تولیدکنندگان واقعی و جلوگیری از ورود واسطه ها به این عرصه است.

ساجدی در ادامه با بیان اینکه افزایش کیفیت و سلامت محصولات دامی در راس برنامه های معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد گفت: یکی از اقداماتی که در این زمینه موثر است طرح هویت گذاری دام است.

این مقام مسئول افزود: با هویت گذاری دامهای سبک از ورود دام قاچاق و در نتیجه انتشار عوامل بیماریزا جلوگیری می شود.

مسئول اصلاح نژاد دام سنگین سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با حضور در این همایش گفت: اصلاح نژاد و ساماندهی راندمان تولید در واحدهای روستایی امری اجتناب ‌ناپذیراست لذا در این راستا نژادهای دومنظوره با هدف تولید شیر و گوشت در واحدهای روستایی می‌تواند نقش مؤثری در روند اقتصادی کردن تولید در این واحدها داشته باشد.گاو سیمنتال که چند سالی است وارد چرخه تولید شده نسبت به گاو هلشتاین که در کشور می‌زیسته، برای پرورش و مدیریت دام مناسب‌تر است.

علیرضا مقدسی با بیان اینکه گاو نژاد «سیمنتال» نسبت به هلشتاین مقاومت بالاتری در مقابل بیماریها دارد تصریح کرد: شیر این نژاد درصد چربی و پروتئین بالاتری دارد و بدلیل توقع غذائی پایین­تر، هزینه نگهداری کمتری دارد همچنین سن بازدهی گاو «هلشتاین» مرتباٌ کاهش می یابد به گونه ای که بسیاری از گاوداری‌ها با مشکل تأمین گوساله ماده نسل بعدی مواجه هستند.

همایش بیماریهای دام و نژاد گاو سمینتال با حضور همتی فرماندار بیضا، رستمی معاون فرماندار، درخشان بخشدار بانش، ساجدی مدیر امور دام و مقدسی مسئول اصلاح نژاد دام سنگین سازمان جهاد کشاورزی فارس برگزار شد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26608

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *