توسعه کشت زیتون در سپیدان

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان با اشاره به سطح زیرکشت بیش از 800 هکتار باغ‌ زیتون گفت: حدود 765 هکتار از این باغ‌ها بارده و بقیه جوان هستند، امسال پیش‌بینی برداشت حدود 2300 تن داریم. سطح زیرکشت امسال در مقایسه با سال قبل نیز 14 هکتار بیشتر شده است.

مهدی نصیری درباره سطح زیرکشت زیتون سپیدان، ادامه داد: هر سال بین 5 تا 10 هکتار باغ جدید زیتون به مجموع باغ‌های شهرستان سپیدان افزوده می‌شود.

وی اظهار کرد: عمده ارقام رایج کشت درباغ‌های سپیدان، زرد زیتون،فیشمی، شیراز، دزفول و کنسروالیا است. کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی با ارایه روش‌های آموزشی و ترویجی، تامین تسهیلات، اجرای سامانه آبیاری نوین، بهبود تغذیه خاک، مدیریت کشت باغ و غیره به باغداران برای افزایش تولید زیتون کمک می کنند.

نصیری درباره محصولات تولیدی از زیتون نیز می‌افزاید: بیشتر فرآوری زیتون به صورت روغن و کنسرو است. با توجه به این سطح زیرکشت، شهرستان سپیدان پتانسیل زیادی برای ایجاد واحدهای روغن‌کشی و فرآوری زیتون دارد. و در حال حاضر واحدهای خانگی تولید شوری و غیره در این زمینه فعالیت دارند. که به نوعی در اقتصاد خانواده نقش فعالی را برای کشاورزان زیتون‌کار سپیدان برعهده دارند.

این مقام مسئول افزود: از جمله مزاياي سرمايه گذاري در توليد و توزيع محصول زيتون در سپیدان ، افزايش مصرف داخلي زيتون وجايگزيني اين محصول با محصولات با مصرف آب بالاست.

او اظهار کرد: سطح زیرکشت اين محصول در سپیدان قابلیت افزایش دارد و با حمايت از باغداران و كشاورزان در تامين تقاضا و خريد محصولات آنان، راه رسيدن به توليد هدف كوتاه تر مي شود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26620

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *