آغاز مبارزه زمستانه آفات درختان میوه در شهرستان سپیدان

  سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی مبارزه زمستانه با آفات در باغ های شهرستان سپیدان از اوایل اسفند ماه شروع شده است و به مدت سه هفته ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان، مهدی نصیری بیان کرد: مبارزه زمستانه قبل از تورم جوانه ها و بیدار شدن درخت در درختان میوه سردسیری برای کاهش جمعیت زمستان گذران آفات و عوامل بیماری زای درختان میوه شامل زردآلو، آلو، هلو بادام، سیب، بادم و گردو از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تاکید کرد: انجام این سمپاشی علاوه بر جلوگیری از گسترش این بیماریها در بهار و بهبود نتایج مبارزه بهاره ، به دلیل کاهش جمعیت باکتری های مولد هسته یخ در کاهش خطر سرمازدگی بهاره نیز تا حدودی مؤثر می باشد.

نصیری بر مشاوره باغداران با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌ های گیاهپزشکی و نیز توجه به توصیه های آنها برای اقدامات کنترلی قبل از مبارزه زمستانه تاکید کرد .

او بیان کرد: رعایت بهداشت باغ با حذف علف های هرز داخل و حاشیه باغ و نیز مبارزه زراعی شامل شخم سطحی یا پابیل کردن سایه انداز درختان، علاوه بر ایجاد تهویه، موجب برهم زدن پناهگاه زمستانه آفات می شود.

این مقام مسئول به باغداران توصیه کرد: برای پیشگیری از خسارت های آفات درجه دو و نیز افزایش مقاومت درختان به تنش‌های محیطی، براي مدیریت تغذیه، آبیاری و بهداشت باغ با مشاوره کارشناسان مربوطه در فصل رشد، اقدام کنند.

او همچنین اطلاع رسانی به زنبورداران منطقه برای جابجایی کندوها و رعایت نکات ایمنی با هدف جلوگیری از عوارض احتمالی، قبل از مبارزه زمستانه را الزامی دانست.

شهرستان سپیدان دارای 15 هزار هکتار باغ آبی و 7000 هکتار باغ دیم با انواع محصولاتی مانند سیب، گردو، بادام، هلو، زردآلو، شلیل و … می باشد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26627

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *