علیرضا واحدی پور روز شنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه ضمن تبریک فرا رسیدن روز روابط عمومی و ارتباطات در گفتگو با خبرنگار ایانا در استان فارس، از وظایف و ویژگی های روابط عمومی پویا سخن می گوید، مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:
برداشت شما از یک روابط عمومی پویا و روزآمد چیست؟
روابط عمومی ها به عنوان هنر هشتم باید کاملاً به روز باشند و مدیریت زمان را سرلوحه کارهای خود قرار دهند بدین معنا که در عصر اطلاعات که انتقال اخبار و اطلاعات، آنی و لحظه ای شده و از آنجایی که رسانه های غیر رسمی و شبکههای اجتماعی مقبولیت بیشتری نسبت به رسانههای رسمی پیدا کرده اند و متاسفانه واقعیتها به شدت در معرض خطر تحریف قرار گرفته اند، روابط عمومی ها باید همزمان با کلیشه های سنتی به شکلی خلاقانه و مبتکرانه با استفاده از فناوریهای نوین بتوانند در اسرع وقت در اطلاع رسانی موثر بر مخاطبان خود قدم برداشته و جلوی شایعات را به ویژه در شبکههای مجازی بگیرند.
حال این مهم محقق نمی شود مگر با ایجاد رویکردی نوین و استفاده از رسانه های نوین اطلاع رسانی که از نشانه های وجود یک روابط عمومی پویا و روزآمد است و البته جاریسازی آن خود نیز مستلزم داشتن نیروهای انسانی متخصص و خلاق است و نیز داشتن تجهیزات و امکانات ضمن اینکه روابط عمومی قدرتمند، پویا و روزآمد روابط عمومی است که دارای استراتژی ارتباطی بوده فرایند محور باشد و با مهارت مثبت گرایی، استاندارد گرایی، نگرش و تفکر ارتباطی حرکت نمایند.
نقش روابط عمومی را در سال جهش تولید چگونه ارزیابی می کنید ؟
جهش تولید صرفاً افزایش محصول نیست چرا که جهش، زمانی صورت می گیرد که در انجام تمام کارها تحقق یابد و از آنجایی که طبق جدیدترین تعریف، روابط عمومی یک شیوه مدیریت
تصمیم گیری است که وظیفه ایجاد روابط و منافع بین سازمان ها و مخاطبان آن ها بر اساس ارسال اطلاعات از طریق روشهای ارتباطی اخلاقی و قابل اعتماد را برعهده دارد لذا به عنوان یک علم دارای اصول منطقی، نظریه و الگو با ایفای نقش خود به شکلی کارآمد میتواند در تصمیم سازی مدیران برای ایجاد تصویر مناسب و صحیح از سازمان در جامعه، اثربخشی را افزایش دهد و در عصر حاضر نمیتوان تصور کرد سازمانی بتواند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند ولی از لحاظ مکانیزم، ابزارها و دانش روابط عمومی بیبهره باشد، بنابراین از آنجایی که روابط عمومی نقش نفوذ در افکار عمومی را بر عهده دارد میتواند در سال جهش تولید نقش خوبی را ایفا نماید و در این راستا سناریونویسی حلقه مفقوده روابط عمومی و جامعه مخاطب است و روابط عمومی ها باید برای اقناع افکار عمومی، دانش و تخصص خود را در طراحی و تولید محتوا بر پایه سناریونویسی افزایش دهند.
توصیه شما به رسانهها چیست؟
رسانه تحولگر فناورانه ای است که بر برد و سرعت ارتباطات می افزاید لذا توصیه من استفاده از خبرنگاران ویژه و تخصصی در بخشهای مختلف به ویژه بخش کشاورزی است تا با داشتن اشرافیت به موضوع از بیان و ارائه بد و ناصحیح مطالب ممانعت به عمل آید.