عملکرد بالای 5تن درهکتار رقم جدید گندم نارین در مناطق با تنش شوری خاک وآب درشهرستان ارسنجان

مسئول مرکز جهاد کشاورزی خبریز شهرستان ارسنجان از برداشت 200  هکتار گندم آبی  مقاوم به شوری  رقم نارین  با  میانگین تولید  5/5 تن در هکتار از مزارع تحت پوشش مر کز جهاد کشاورزی خبریز خبر داد.

ناصر کریمی جشنی گفت:تنش شوری یکی از مهم ترین تنش های غیره زنده است که تولید محصولات کشاورزی را محدود می سازد وبا توجه به شوری آب دوسوم از مزارع تحت پوشش این مرکز ،کشت 200 هکتاری رقم جدید نارین بعلت مقاوم بودن این رقم در برابر شوری و با توجه به اجرای طرحهای pvs  گندم در سنوات گذشته وبرتری این رقم نسبت به ارقام مورد مقایسه  در سال زراعی 98-97 توسعه کشت  این رقم در دستور کار این مرکز قرار گرفت .

وی افزود : با توجه به  اینکه این رقم در چرخه توزیع بذر شرکتهای تولیدی بذر استان نبود مقدار یک تن  از  بذر پرورشی این رقم از مرکز تحقیقات کشاورزی فارس تهیه ودر اختیار چند نفر از کشاورزان پیشرو تحت پوشش مرکز  قرار گرفت.

 این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با  نظارت مدیران پهنه ها در مراحل بعدی ، بذر تولیدی   پس از بوجاری وضد عفونی در سال 99_98 در اختیار کشاورزان متقاضی و آب شور قرار گرفت  که به میزان 200 هکتار از این رقم کشت شد ورضایت کشاورزان  استفاده کننده از این بذر  را در پی داشت. 

وی تاکید کرد: با کشت این رقم در مناطق با تنش شوری آب وخاک ،عملکرد بالای 5 تن در هکتار بدست آمدکه  در سال جهش تولید یک موفقیت  محسوب  می گردد.همچنین رقم نارین مقاوم به خوابیدگی، ریزش دانه و کیفیت نانوایی خوب، دارای سازگاری خوب در اراضی با آب و خاک شوردر بخش خبریز شهرستان ارسنجان است که توسعه این رقم در سال جاری  نیز ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=21828

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *