اراضی ارسنجان زیر کشت ارزن

مسئول مرکز جهاد کشاورزی خبریز شهرستان ارسنجان از کشت ارزن در دراراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

ناصرکریمی مسئول مرکز جهاد کشاورزی خبریز گفت: كشت ارزن با هدف بهينه سازي مصرف آب ، اصلاح الگوي كشت و اختصاصي كردن توليد با محوريت كشاورزي حفاظتي ، ترويج كشت گياهان زراعي با نياز آبي كم صورت گرفته است.                                                                                                                  

وی افزود: در شهرستان ارسنجان ومحدوده این مرکز محدودیت منابع آب، تاثیر بسیار زیادی در تولید محصولات کشاورزی داشته است.و با توجه به اینکه در سال زراعی جاری گیاه زراعی تابستانه ارزن رقم پیشاهنگ از سوی مسولین محترم زراعت استان معرفی گردید،   این مرکز با پیگیریهایی که جهت خرید بذر این رقم وترویج آن بین کشاورزان بعمل آورد برای اولین بار میزان 5 هکتار از این رقم کشت گردید .

ایشان اظهار کرد :با توجه به پتانسیل خوب این رقم هم از نظر تولید دانه وهم از نظر علوفه ، نیاز آبی پایین، تحمل به شوری، دوره رشد کوتاه و امکان کشت و رشد در تابستان برای بهره‌وری اقتصادی ، امید است که توسعه زراعت آن را در سنوات آینده شاهد باشیم.

وی در پایان با اشاره به دوره رشد 80 تا 100 روزه این گیاه از زمان كاشت تا هنگام برداشت در مناطق گرم ونيمه خشك و نياز به چهار تا حداكثر پنج نوبت آبياري نسبت به گياهي مانند ذرت علوفه اي بیان کرد :دانه ارزن ارزش طبي از جمله محافظت از سلامت قلب ، حفاظت در برابر ديابت ، بهبود سيستم گوارشي ، سم زدايي از بدن ، افزايش سلامت تنفسي ، بهبود سيستم ايمني بدن و بهبود عضلات و سلامت عصبي مفيد است .

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=21865

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *