فیروزآباد قطب تولید گیاهان داروئی

index_-_Copy.jpg

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد از تولید انواع گیاهان داروئی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی فیروزآباد، سید کاظم موسوی گفت: شهرستان فیروزآباد گرچه با رتبه‌دار بودن در عرصه تولید گل محمدی به عنوان گل سرسبد گیاهان دارویی در تولید این محصول پیشتاز است و سالانه بیش از پنج هزار و ۴۰۰ تن گل در این منطقه تولید می‌کند، اما در زمینه کشت و تولید دیگر گیاهان دارویی بدون احتساب این محصول نیز جایگاه ویژه‌ای را دارد. این نکته در کشت گیاهان دارویی حائز اهمیت است که پرورش این‌گونه‌ها به دلیل نگهداری آسان و مصرف اندک آب و ارزش اقتصادی بسیار مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد در این خصوص اظهار داشت: سطح گل محمدی در این شهرستان بیش از هزار و ۶۱۵ هکتار با تولید پنج هزار و ۴۰۰ تن گل و گل نسترن با سطح ۵۰ هکتار که سالانه ۲۵۰ تن تولید، زیر کشت گیاهان دارویی دارد و از نظر سطح زیر کشت و تولید، این شهرستان رقم قابل توجهی را در کشور به خود اختصاص داده است.

سیدکاظم موسوی با اشاره به تنوع تولیدات گیاهان دارویی در این شهرستان افزود: استویا، به لیمو، علف لیمو، سرخارگل، اسطوخودوس، آویشن باغی، نعناع فلفلی از مهم‌ترین اقلام گیاهان دارویی در این شهرستان است.

وی ادامه داد: گل‌گاوزبان، چیاسید، چای ترش، ختمی سیاه نیز از دیگر تولیدات گیاهان دارویی این شهرستان می‌باشد.

وی بیان داشت: فیروزآباد بزرگ‌ترین تولیدکننده علف لیمو در کشور می‌باشد که سالانه ۱۵۰ تن از این محصول تولید می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد اضافه کرد: نخستین بار در کشور گیاه داروئی چیاسید در فیروزآباد در سطح ۱۰ هزار متر کشت شده که دارای امگا ۳ بسیار بالایی بوده و مواد غذایی فراوانی در آن نهفته است.

موسوی گفت: در سال‌های اخیر کشت زعفران یا طلای سرخ در شهرستان فیروزآباد با کیفیت بسیار عالی رواج پیدا کرده که سالانه ۳۰ کیلوگرم زعفران در شهرستان تولید می‌شود.

موسوی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش موجود در زمینه گیاهان دارویی کم توجهی به فرآوری این محصولات است، گفت: در حال حاضر فرآوری گیاهان دارویی در شهرستان اغلب به شیوه سنتی است به طوری که در زمینه خشک‌کردن و بسته‌بندی همچنان به صورت دستی عمل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد با بیان اینکه سودآوری و درآمد بسیار بالای گیاهان دارویی به همراه دیگر ویژگی‌ها نشان از این دارد که از این ظرفیت می‌توان به عنوان راهی برای رشد اقتصادی بهره برد گفت: در همین راستا توسعه کشت گیاهان دارویی در شهرستان و استان به عنوان یکی از اولویت‌هاست.

وی اظهار داشت: با توجه به توجیه اقتصادی کشت گیاهان دارویی حتی در سطح خرده مالکی نیز این کشت درآمدزا و سودآور است.

موسوی بیان داشت : ظرفیت بی‌نظیر شهرستان فیروزآباد در تولید گیاهان دارویی، گل محمدی و دیگر گونه ها که در تولید عرقیات به کار می‌روند، سبب شده این شهرستان همواره یکی از شهرستان‌های مطرح در زمینه تولید عرقیات و گلاب باشد، به گونه‌ای که گلاب میمند در کنار گلاب دیگر شهرها نامی معتبر در سطح ایران و جهان است.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=12894

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *