عملیات پیوند و سرشاخه کاری درختان زیتون، با هدف توسعه و اصلاح باغات زیتون در شهرستان خفر آغاز شده است.

زیتون خفر

ارسلان صالحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خفر:
عملیات پیوند و سرشاخه کاری درختان زیتون، با هدف توسعه و اصلاح باغات زیتون در شهرستان خفر آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خفر، ارسلان صالحی  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گفت: عملیات پیوند و
 وسرشاخه کاری درختان زیتون در خفر با هدف توسعه و اصلاح باغات زیتون توسط باغداران این شهرستان و با مشارکت جهاد کشاورزی و نظارت مسئول باغبانی  آغاز شده است و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.      

این مقام مسئول با بیان اینکه هدف اصلی پیوند در درختان زیتون اصلاح شاخساره در جهت استفاده از ارقام سازگار منطقه می
باشد و این عمل اصطلاحاً “سرشاخه کاري” یا “Working Top” نامیده می شود، ابراز کرد:
سرشاخه کاری به منظور توسعه باغات زیتون و همچنین نیاز به اصلاح و بهسازی باغات قدیمی با هدف تغییر تاج درختان و جایگزینی ارقام مناسب، در منطقه آغاز شده است.
صالحی افزود:  
 پیوند و سرشاخه کاری ارقام کنسروی و سازگار با منطقه با بازار پسندی خوب مانند رقم   کنسروالیا و رقم فشیمی با افزایش عملکرد تولید زیتون در واحد سطح، با کیفیت انجام می‌شود.  

          وی افزود: هرس تکمیلی در باغات و حذف پاجوش‌ها و نیز تغذیه برگی درختان از طریق محلول باشی عناصر غذایی مورد نیاز درختان نیز همزمان و در ادامه عملیات پیوند با هدایت مدیر پهنه و مسئول باغبانی شهرستان اجرا خواهد شد.             

 صالحی با اشاره به اینکه از مزایای کاشت زیتون مقاوم بودن نسبت به کم آبی و شوری است، ابراز داشت: زیتون گیاه نیمه گرمسیری است و شهرستان خفر دارای اقلیم معتدل و مناسبي براي کاشت زیتون است.                             

   وی اظهار کرد: با توجه به این استعداد شهرستان نیاز است که شرکت های تعاونی و سرمایه‌گذاران شخصی به احداث صنايع تبدیلی در منطقه روی آورند و در راستای هدف ایجاد زنجیره ارزش علاوه بر اشتغالزایی در شهرستان از سود و درآمد موجود در این زمینه بهره مند شوند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ، سطح زیر کشت باغات زیتون شهرستان را 200 هکتار برآورد کرد و گفت: سالانه بیش از 1000 تن دانه زیتون از این میزان سطح زیر کشت برداشت و برای تولید کنسرو و روغن به کارخانجات عرضه می‌شود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=23442

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *