اجرای طرح مشارکتی گندم «پی وی اس» در شهرستان ارسنجان

سرپرست مرکز جهاد کشاورزی حومه  ارسنجان ، از اجرای طرح مشارکتی گندم «پی وی اس» در این شهرستان خبر داد .
 
مصطفی رحیمی اظهار کرد  : امروزه در اکثر نقاط جهان به منظور تسهیل و تسریع در انتقال یافته های تحقیقاتی به کشاورزان از روشهای مانند پی وی اس استفاده می گردد.به نحوی که جدیدترین ارقام بذری اصلاح شده تجاری در مزارع کشاورزان پیشرو و خوشنام به صورت مقایسه ای کشت و در مراحل مختلف برای زارعین بازدید میدانی ترتیب داده می شود. 
وی گفت : درطی سالهای گذشته حدود 6 رقم مختلف گندم در قالب طرح مشارکتی در این شهرستان کشت شده است.
این مقام مسئول افزود : این مزرعه متعلق به آقای میرحسینی درمنطقه.آهوچرشهرستان ارسنجان با رعایت کلیه اصول و نکات فنی  با همکاری دکتر حسنی محقق مرکز تحقیقات کشاورزی زرقان در تاریخ 27آبان ماه1399 در سطح 7500متر مربع کشت گردیده است، ارقام مشارکتی کشت شده در 3 لاین کشت شده است که جهت مقایسه عملکرد با دو رقم شاهد رخشان وفرین صورت گرفته است و سپس مورد بازدید کشاورزان منطقه قرار می‌گیرد تا کشاورزان به صورت عملی بهترین بذری که با منطقه سازگاری دارد انتخاب کنند.
وی تاکید کرد:  در این طرح تمامی مراحل رشد ارقام مشارکتی و شاهد شامل پنجه دهی، ارتفاع ساقه، طول خوشه، تعداد دانه در خوشه، وزن هزاردانه، و در نهایت میزان عملکرد دانه در واحد سطح مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
 رحیمی به مزایای این طرح اشاره و افزود: افزایش سطح آگاهی کشاورزان، افزاش تولید و کاهش مصرف آب از مهمترین مزایای طرح مشارکتی گندم پی وی اس است.
 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=21913

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *