آتش زدن مزارع، نابودی خاک

 _زدن_مزارع_نابودی_خک_-_Copy.jpg

مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد اظهار داشت: آتش زدن مزارع منجر به نابودی مواد آلی خاک می‌شود و این مواد آلی  با هیچ کود شیمیایی جایگزین نخواهد شد..

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی، سید کاظم موسوی با اشاره به اینکه این مواد آلی فواید بسیار زیادی دارند که اگر کشاورز آن را نداند ممکن است نادانسته کاری بکند که به خود و زمینش ضربه وارد کند، افزود: آتش زدن کاه و کلش مزارع گندم بعد از برداشت محصول را می‌توان به‌عنوان یک فاجعه زیست‌ محیطی نام ‌برد چراکه این رویه که به‌ غلط بین کشاورزان رایج شده، باعث نابودی میلیون‌ها موجود زنده در خاک می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از کشاورزان پس از برداشت محصول اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی در مزرعه می‌کنند که این اقدام یکی از عوامل آسیب‌رسان به طبیعت و محیط ‌زیست به شمار می‌رود که موجب نابودی میلیون‌ها موجود زنده در خاک می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد اضافه کرد: آتش زدن مزرعه بعد از برداشت محصول، آسان‌ترین راه اما بدترین و پرخطرترین شیوه‌ای است که برای تسریع در آماده‌سازی مزرعه برای کشت بعدی رایج شده است که باید جلوی این اقدام گرفته شود.

موسوی بیان داشت: مواد آلی و موجودات زنده خاک منبع تأمین، تولید، آزادسازی و نگهدارنده بسیاری از عناصر موردنیاز گیاه مانند فسفر، گوگرد، آهن و روی هستند و مواد را برای گیاه قابل‌ جذب می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مواد آلی با جذب رطوبت باعث افزایش راندمان مصرف آب، کود و تولید می‌شوند، گفت: این مواد قابلیت نفوذ و ظرفیت نگهداری آب در خاک را زیاد و سبب کاهش تبخیر و تعرق از سطح خاک و گیاه می‌شوند.

موسوی ابراز داشت: مواد آلی با تشکیل خاکدانه و چسبندگی خاک سبب پایداری و نگهداری و اصلاح ساختمان خاک، افزایش کارآیی کودهای شیمیایی، کاهش فرسایش آبی و بادی خاک، کاهش دما در تابستان و افزایش دما در زمستان، کاهش سله بستن یا ترک خوردن خاک، افزایش رشد و گسترش ریشه‌ها و پایداری تولید می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد گفت: مواد آلی با جذب سطحی حشره‌کش‌ها از اثرات مخرب آن‌ها جلوگیری کرده و سبب کنترل بسیاری از آفات و بیماری‌ها در خاک می‌شوند که با آتش زدن مزارع گندم همه مواد آلی خاک را یکجا نابود می‌کنیم.

وی افزود:استفاده از کاه به عنوان کود طبیعی، استفاده در کارگاه‌های تولید قارچ خوراکی، استفاده در کارخانجات صنایع چوب و ظروف یکبار مصرف گیاهی و قابلیت فرآوری و تبدیل آن به بیش از ۲۰محصول مختلف از ظرفیت‌هایی است که درباره کاه وجود دارد، اما به علت ناآگاهی و دیدگاه‌های سنتی کشاورزان، استفاده‌ای از آن نمی‌شود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=12952

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *