پایان کاشت لوبیا در سپیدان

مدیر جهاد کشاورزی سپیدان گفت: کشت محصول لوبیا در سطحی قریب به 400 هکتار در بخش های مرکزی و همایجان این شهرستان پایان یافت.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی سپیدان، مهدی نصیری اظهار کرد: کاشت این محصول صیفی در شهرستان سپیدان در یک محدوده زمانی یک ماهه از آخرین هفته اردیبهشت ماه آغاز و در آخرین هفته خرداد ماه پایان می یابد.

وی گفت: این محصول به روش بذرکاری به وسیله خطی کار جیران صنعت و به صورت کاملاً مکانیزه کشت و در اواخر تابستان برداشت و روانه بازارهای مصرف می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: در کشت این محصول از ارقام چیتو، قرمز و چشم بلبلی استفاده می شود، که این ارقام با اقلیم شهرستان سازگار و از عملکرد مطلوبی برخوردارند.

نصیری با تأکید برروشهای نوین آبیاری، تصریح کرد: به دلیل کاهش نزولات جوی در سال زراعی جاری و بروز  پدیده خشکسالی، سطح زیرکشت این محصول با کاهش پنجاه درصدی نسبت به سال زراعی گذشته، دراین شهرستان مواجه گردیده است که در همین راستا با اقدامات ترویجی به عمل آمده و در جهت کاهش مصرف آب، کشت مکانیزه روی پشته این محصول زراعی با روش آبیاری(نواری) تیپ در این شهرستان ترویج یافته است.

وی از سایر مزایای این روش کشت خبرداد و گفت: این روش علاوه برافزایش بهره وری آب؛ صرفه جویی در میزان بذر مصرفی، حفظ پایداری خاکدانه ها، مصرف بهینه کود، کاهش مصرف سموم دفع آفات و امکان استفاده از ماشین آلات کشاورزی در مراحل داشت و برداشت را نیز به همراه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان با بیان اینکه متوسط عملکرد لوبیا در این شهرستان 1/8 تن در هکتار است، اظهار کرد: پیش بینی می شود تا پایان تابستان بیش از 700 تن لوبیا از مزارع این شهرستان برداشت شود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26759

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *