سیستم هوشمند و پایدار باید برای بیابان زدایی طراحی شود

3717614

وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید برای مقابله با بیابان زایی، سیستم هوشمند و پایدار طراحی شود و این موضوع نباید تحت تاثیر تغییر دولت‌ها قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی در مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی  در رابطه با خطر بیابانی شدن مراتع و اراضی کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۳۲ میلیون هکتار بیابان در کشور داریم که ۲ برابر ظرفیت تولید غذای کشور محسوب می‌شود و این بیابان‌ها در حال پیشروی هستند که این امر امنیت غذایی کشور را به خطر خواهد انداخت.

وی افزود: برخورد ما با سرزمین باید با نگاه بیابان و مدیریت مراتع باشد تا بتوانیم مانع بیابان زایی شویم.

خاوازی با بیان این که پدیده بیابانی شدن هوشمند و خاموش است، خاطرنشان کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات کشور در بحث اکوسیستم و افزایش بیابان، نادیده گرفتن نقش انسان است که باعث سرعت گیری فرسایش و بیابانی شدن مراتع ایران شده است.

وی با اشاره به این که ساختار این پدیده شبیه به ویروس است، تاکید کرد: باید برای مقابله با بیابان یک سیستم هوشمند و پایدار طراحی شود و این موضوع نباید تحت تأثیر تغییر دولت‌ها و سمت‌ها قرار بگیرد، بنابراین باید یک برنامه جامع و کامل داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اهمیت اقدام پیشگیرانه برای مقابله با بیابان زایی عنوان کرد: بحث پیشگیری از بیابانی شدن مراتع بسیار حائز اهمیت است و باید سرعت انتشار این پدیده کنترل شود.

وی افزود: بخشی از این پدیده مربوط به جایگاه ایران در منطقه گرم و خشک است اما بخش دیگر آن نحوه مدیریت این مشکل است.

خاوازی با اشاره به اهمیت به کارگیری دانش و فناوری نو و بومی در جلوگیری از پدیده بیابانی شدن گفت: در مواجهه با طبیعت، دانش و فناوری نو و بومی می‌تواند به ما کمک کند که یکی از این فناوری‌های بومی سامانه ثبت تجارب موفق است که ۹۵ تجربه خوب در آن ثبت شده است.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=17532

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *