تغذیه باغ های سپیدان با کاربرد کود های آلی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان گفت: در سال جاری با ترویج مصرف کمپوست به منظور افزایش ماده آلی خاک و بهبود تغذیه باغ ها در این شهرستان، 3500 تن کمپوست غنی شده باغی به کار برده شده است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان، مهدی نصیری اظهار کرد: باغداران در اوایل رشد فصلی با استفاده از کود آلی کمپوست به صورت چالکود و شیارکود در یک سوم انتهایی سایه انداز گیاه، از مزایای آن در طول فصل رشد بهره مند می شوند.

به گفته وی، در سال جاری قریب به 50 درصد از باغ های این شهرستان به وسیله کودهای آلی از جمله مرغی، گوسفندی، گاوی و کمپوست تغذیه شده که مصرف کود کمپوست پنج درصد از این مقدار را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف این کود آلی با توجه به سن درخت، آنالیز خاک و گونه درخت متفاوت است، اضافه کرد: میانگین مصرف کمپوست در این شهرستان به ازای هر درخت ده تا 40 کیلوگرم محاسبه می شود.

نصیری با اشاره به اینکه در تهیه کمپوست؛ از مخلوط موادی چون انواع کود های حیوانی، بقایای گیاهی و حیوانی، زائدات آشپزخانه از جمله پوست میوه‌ها، ته ‌مانده‌های خوراکی، پوست تخم مرغ و سایر پسماندهای کشاورزی، خانگی و خوراکی قابل بازیافت، استفاده می‌شود، تصریح کرد: تهیه این کود تحت شرایط پوسیدگی، یکی از کهن ترین روش های بازیافت به‌ شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: کمپوست یکی از بهترین مالچ های اصلاح کننده خاکی است و از فرسایش خاک جلوگیری می کند و مصرف آن با ازدیاد پویایی و تشدید فعالیت های بیولوژیکی خاک، افزایش حاصلخیزی و به دنبال آن افزایش تولید محصولات کشاورزی را موجب می شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: مصرف کود آلی کمپوست در خاک های سنگین، دانه بندی و تخلل خاک را بهتر می سازد و نفود پذیری و تهویه خاک را بهبود می بخشد و در خاک های سبک مانند اسنفج به نگهداری آب و مواد غذایی کمک و از شتستشوی آن جلوگیری می کند و علاوه بر این، از مقاومت خاک در مقابل ماشین آلات کشاورزی می کاهد و باعث می شود عملیات زراعی با انرژی کمتری انجام شود.

وی افزود: استفاده از کمپوستبه دلیل حذف عوامل بیماری زا، تخم انگلها و بذر علفهای هرز، موجب افزایش مقاومت گیاهان در مقابل امراض می شود و به غیر از کمیت، با افزایش هوموس و مواد آلی خاک، در ارتقای کیفیت محصول هم نقش اساسی داشته و بعضی از ویتامین ها، هورمون ها و آنزیمهای مورد نیاز را تأمین می کند که این مواد نمی توانند بوسیله کودهای شیمیایی تأمین شوند.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26827

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *