اهمیت استفاده از بذور گواهی شده گندم و جو

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان  گفت: قریب به ۵۰۰ تن بذر گواهی شده گندم برای کشت سال زراعی جاری به این شهرستان اختصاص یافته است.
به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان، سیدناصر حسینی خرمی ابراز کرد: این بذرها علاوه بر دارا بودن شناسنامه، باعث افزایش عملکرد و جلوگیری از شیوع علف های هرز، آفات و بیماریهای گیاهی می شوند.
وی با اشاره به اینکه برخی کشاورزان از بذور گندم و جو خود مصرفی برای کشت استفاده می کنند افزود: به زارعین توصیه می شود قبل از کاشت، بوجاری برای جدا کردن بذر علف های هرز و دانه های چروکیده و ضدعفونی بذر با قارچ کش های مناسب به منظور جلوگیری از آلودگی بیماری های قارچی از جمله سیاهک پنهان و آشکار را انجام دهند.
حسینی خرمی بهترین زمان ضدعفونی بذر را حدود بیست و چهار تا هفتاد و دو ساعت قبل از کاشت عنوان کرد و اظهار کرد: در زمان ضدعفونی بذر، به ازای هر تن بذر گندم، یک تا دو کیلو گرم قارچ کش  “کاربندازیم”، کاربوکسین تیرام، راکسیل و دیفنوکونازول برای گندم و قارچ کش اپیرودین+ کاربندازیم برای ضدعفونی بذر جو توصیه می شود.
وی یادآور شد: عملیات ضدعفونی با رعایت نکات ایمنی از جمله پوشیدن ماسک و دستکش، پرهیز از خوردن و آشامیدن و دور نگاه داشتن بذور ضدعفونی شده از دسترس کودکان و حیوانات انجام شود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22145

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *