بررسی مشکلات بخش کشاورزی فیروزآباد توسط رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس

_فرمانداری.jpg

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح امنیت غذایی در مجلس در دست بررسی است و با تصویب آن، مسیر سهل‌الوصول و بدون مانع در حوزه تولید ترسیم خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی فیروزآباد، محمد جواد عسکری در جلسه رفع موانع و مشکلات حوزه کشاورزی این شهرستان که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ، مدیر کل تعاون و روستایی فارس ، نماینده مردم شهرستانهای فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند ، فرماندار و دیگر مسئولان شهرستانی، نماینده صنف کشاورزی و برخی از کشاورزان و دامداران برگزار شد اظهار داشت: طرح امنیت غذایی در مجلس در دست بررسی است و با تصویب آن، مسیر سهل‌الوصول و بدون مانع در حوزه تولید ترسیم خواهد شد.

وی افزود: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی با اولویت خرید محصولات استراتژیک در شورای قیمت گذاری بر اساس قیمت کارشناسی شده مشخص می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به ایجاد تراز مناسب میان صادرات و واردات محصولات کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی سرلوحه کار کمیسیون قرار گرفته و با توجه به تولیدات فضای لازم جهت بسترسازی کار فراهم و مسیر سهل الوصول می‌شود.

عسکری با بیان اینکه دستگاه های ذیربط در خصوص اراضی شیبدار می بایست نسبت به واگذاری اراضی با پوشش گیاهی کم اقدام کنند اضافه کرد: واگذاری اراضی شیبدار در فیروزآباد ظرف فرصت یک هفته ای تعیین تکلیف و در صورت ایراد اطلاع رسانی گردد.

رئیس کمیسیون کشاورزی بیان داشت: پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ردیف اعتبار دولتی گرفته است و پوشش بیمه ای کشاورز ، خانواده، ادوات کشاورزی و مبحث گرانی کودهای پایه در دست بررسی می باشد.

وی در پایان سخنان خود ابراز داشت: در توسعه کشت های گلخانه ای هیچ مانعی نباید وجود داشته باشد و تغییر کاربری اراضی کشت های گلخانه ای در دست بررسی است.

سید کاظم موسوی ضمن ارائه گزارش مبسوطی از سیمای شهرستان، توانمندی‌ها و ظرفیتهای بخش کشاورزی شهرستان بخصوص در بخش های زراعت، باغبانی، حفظ نباتات و مکانیزاسیون به بیان مسائلی چون افزایش قیمت کودهای پایه کشاورزی در سال پیش و عدم توانایی کشاورزان جهت تامین آن و کمبود نهاده های دامی پرداخت.

وی با اشاره به این که نهاده های دامی و زراعی در سال زراعی پیش به میزان ۲۸۰تن تامین و توزیع شده افزود: این شهرستان از پتانسیل لازم جهت ایجاد انجیرستان دیم در کنار بزرگترین انجیرستان دیم جهان(استهبان) برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد همچنین به عدم موافقت دادستان استان در خصوص واگذاری اراضی شیبدار، جلوگیری از توسعه طرح های بخش کشاورزی بویژه گلخانه ها با حذف کمیسیون تبصره ۴ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی ، بالا بودن نرخ بهره تسهیلات بخش کشاورزی اشاره کرد.

موسوی در ادامه سخنان خود صدور مجوز جهت احداث و توسعه مجتمع دامی دوقلات، حمایت در احداث شهرک گلخانه ای و همچنین احتساب ضریب خشکسالی در تخصیص نهاده های دامی را خواستار شدند.

در پایان این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: نهاده های کشاورزی از قبیل بذر و کود برای کشت شتوی مهیا است و مروجین پهنه می بایست جهت ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه اقدام نمایند سپس کشاورزان برای دریافت سهمیه جهت ثبت نام به سامانه مراجعه نمایند

وی افزود: کشاورزان زمان کشت پاییزه را با توجه به پیام و هشدارهای هواشناسی تنظیم نمایند.

احمد طمراسی بیان داشت: از ایستگاه های تولید بذر استقبال می‌کنیم و در صورت وجود متقاضی تعاونی یا خصوصی واجدالشرایط ، مجوز تولید بذر برای شهرستان صادر خواهد شد.

وی تصریح کرد: توزیع نهاده های دامی از بستر سامانه سپند صورت می پذیرد که دسترسی و اختیارات مناسبی برای دامداران در سامانه ایجاد شده که دامداران می توانند با انتخاب خود خرید را انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تثبیت قیمت سبوس را از رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار شد.

طمراسی با توجه به نیاز سرمایه گذاری در بخش کشاورزی خاطرنشان و تاکید کرد: بر اساس تکلیف قانونی باید ۱۵درصد از منابع داخلی بانک‌های تجاری در بخش کشاورزی پرداخت و دیوان محاسبات باید نسبت به این الزام قانونی ورود کند.

وی در پایان گفت: استان فارس نخستین استان آغازکننده خرید دام عشایری بوده و آخرین استانی که خرید را اتمام کرد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=12988

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *